HomeUtamaKerajaan komited perkasa sektor keusahawanan di Sabah

Kerajaan komited perkasa sektor keusahawanan di Sabah

Read Time:1 Minute, 56 Second

Putatan: Kerajaan negeri komited untuk terus menyokong dan memperkasa sektor keusahawanan melalui pelbagai inisiatif dan program pembangunan usahawan di negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, ini termasuk pemberian geran, latihan, bimbingan, serta akses kepada pasaran dan pembiayaan.

“Sebab itu dalam Belanjawan Sabah 2024, peruntukan turut disediakan untuk mengurus dan memperkasa kesejahteraan wanita melalui pelbagai program pembangunan modal insan, iaitu sebanyak RM6.27 juta kepada Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah (JHEWA).

“Kerajaan juga berusaha untuk memastikan usahawan termasuk wanita mendapat peluang dan faedah yang sama rata. Oleh yang sedemikian, kerajaan melalui Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah turut menggalakkan kegiatan usahawan luar bandar untuk mengusahakan produk tempatan seperti pembuatan gong, gubahan bunga, manik dan produk makanan berasaskan bahan tempatan.

“Bagi tujuan ini sebanyak RM2.41 juta diperuntukkan di bawah Program Satu Daerah Satu Produk, Pembangunan Usahawan Desa dan Program Industri Desa. Saya berharap usahawan-usahawan di luar bandar tidak melepaskan peluang ini untuk meningkatkan sumber ekonomi masing-masing,” katanya sempena Majlis Perasmian dan Penutupan Karnival Usahawan Madani Peringkat Daerah Putatan di Dataran Pomoi, Putatan di sini semalam.

Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Ketua Menteri Datuk Ir Shahelmey Yahya.

Hajiji berkata kerajaan sentiasa berusaha untuk membantu usahawan di negeri ini, termasuk dalam menyediakan tempat untuk memasarkan produk mereka.

“Justeru, kerajaan negeri telah mewujudkan beberapa Pusat Produk IKS atau IKS Mart di negeri ini antaranya di Beaufort, Tuaran, Kota Marudu dan Ranau serta di Oceanus Mall Kota Kinabalu. Inisiatif ini untuk membantu membangunkan sektor IKS dengan menyediakan ruang kepada usahawan-usahawan tempatan untuk mengumpul, mempromosi dan menjual keluaran usahawan tempatan dari seluruh daerah.

“Susulan kejayaan IKS Mart yang sedia ada, kita akan mewujudkan empat lagi IKS Mart iaitu di Sandakan, Keningau, Kalabakan dan Luyang,” katanya.

Sementara itu, Hajiji juga berharap segala program yang disediakan kerajaan ini akan sampai kepada semua usahawan sekali gus dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

Mengenai Karnival itu, Hajiji berharap ia akan digunakan sepenuhnya oleh usahawan untuk mempamerkan produk dan perkhidmatan mereka serta membuka ruang untuk berkongsi ilmu dan pengalaman.

“Dalam era globalisasi dan digitalisasi kini, kita harus memanfaatkan setiap peluang yang ada untuk memajukan perniagaan serta meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan agar setanding dengan piawaian antarabangsa.

“Dalam masa sama, Persatuan Usahawan Wanita Bumiputra Malaysia (USAHANITA) cawangan Sabah telah memainkan peranan penting dalam mewujudkan generasi pemimpin wanita yang memacu ekonomi kita ke hadapan,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Banjir : Bayi lapan bulan berjaya diselamatkan APM

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular