HomeUtamaAmal, patuhi prosedur operasi sebarang aktiviti rekreasi pelancongan - Christina

Amal, patuhi prosedur operasi sebarang aktiviti rekreasi pelancongan – Christina

Read Time:1 Minute, 0 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata insiden lemas di pulau Mamutik hujung minggu lalu memberi peringatan kepada semua pengembara dan pengusaha untuk terus mengamalkan dan mematuhi prosedur operasi yang ditetapkan untuk sebarang aktiviti rekreasi berkaitan pelancongan.

“Tanggungjawab memastikan keselamatan semasa aktiviti pelancongan perlu sentiasa diutamakan. Dalam kes ini, kita akan siasat untuk memahami bagaimana mangsa tidak disedari sehingga semua orang kembali ke pantai.

“Di bawah Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar (KePKAS), bersama-sama Taman-Taman Sabah, kami akan terus memastikan langkah-langkah keselamatan dilaksanakan dan mengingatkan semua pengendali supaya lebih peka terhadap keselamatan pengunjung,” katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Christina berkata beliau juga akan mengadakan sesi penglibatan antara pihak berkepentingan pelancongan, Lembaga Pelancongan Sabah (STB) dan Taman-Taman Sabah.

Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) akan terus menjalankan pemeriksaan yang lebih ketat terhadap pematuhan keselamatan oleh semua pengendali pelancongan.

Beliau turut menjelaskan bahawa penyelamat bertugas di pulau-pulau di bawah bidang kuasa Taman-Taman Sabah manakala keselamatan penyelam adalah di bawah pengawasan dan tanggungjawab juruselam.

“Kementerian saya amat prihatin terhadap semua isu keselamatan dan akan terus memastikan semua pihak berkuasa yang berkaitan memainkan peranan masing-masing, dalam menjaga keselamatan semua orang,” tambahnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Patuhi Pekeliling Perbendaharaan Malaysia, pastikan dana awam digunakan berhemah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular