HomeUtamaAirAsia, STB meterai MoU jalin kerjasama strategik tingkatkan sektor pelancongan

AirAsia, STB meterai MoU jalin kerjasama strategik tingkatkan sektor pelancongan

Read Time:3 Minute, 12 Second

KOTA KINABALU: AirAsia dan Lembaga Pelancongan Sabah (STB) mengumumkan kerjasama strategik dan menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk meningkatkan sektor pelancongan negeri bagi tempoh lima tahun akan datang.

Kerjasama ini dijangka akan memperkukuh status Negeri di Bawah Bayu sebagai destinasi pelancongan utama dengan meningkatkan sambungan udara antara Sabah dan Kawasan Pertumbuhan Asean Timur Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA), serta rantau Asean yang lebih besar, Asia Utara dan Oceania bagi tempoh 2024-2028.

Kumpulan AirAsia berhasrat untuk meningkatkan rangkaian secara keseluruhan di Sabah dan berhasrat untuk melancarkan 14 laluan domestik dan antarabangsa yang menarik termasuk Kota Kinabalu-Bandar Seri Begawan, Kota Kinabalu-Perth, Tawau-Guangzhou, Sandakan-Hong Kong, dan lain-lain.

Pelancaran ini tertakluk kepada permintaan dua hala bagi setiap laluan, kelulusan pengawal selia dan permintaan pasaran.

Kerjasama ini juga merangkumi kolaborasi yang lebih luas antara syarikat penerbangan dan badan pelancongan untuk membangunkan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu sebagai hab penerbangan serantau pada masa hadapan.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Christina Liew berkata pihaknya berbesar hati untuk bekerjasama secara strategik dengan AirAsia selama lima tahun di mana kementerian akan menyokong perbincangan antara syarikat penerbangan dan pihak berkepentingan berkaitan untuk memacu sektor pelancongan.

“Baru-baru ini, Sabah telah dinobatkan sebagai salah satu destinasi mampu milik dan AirAsia telah memainkan peranan penting dalam pencapaian ini.

“Pada separuh tahun ini, kami telah berjaya menyambut 1.24 juta pelancong ke Sabah dan dengan rangkaian luas AirAsia, kami yakin untuk menarik lebih ramai pelancong dan menawarkan pengalaman unik di Sabah kepada pengembara di luar rantau ini.

“Kemajuan pelancongan juga akan memberi faedah kepada ekonomi tempatan dalam pelbagai industri dan mencipta peluang pekerjaan secara langsung dalam pelbagai sektor seperti hospitaliti, pengangkutan, dan peruncitan.

“Sehingga tahun 2022, sektor pelancongan telah menyumbang kepada 22.8 peratus pekerjaan di negeri ini, termasuk jawatan di hotel, restoran, agensi pelancongan, dan pusat pelancongan tempatan.

“Kemasukan pelancong menghasilkan pendapatan tambahan bagi perniagaan tempatan serta menyokong perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di kawasan tersebut.

“Selain itu, pertumbuhan dalam sektor pelancongan mendorong pembangunan infrastruktur yang lebih baik, termasuk jalan raya, lapangan terbang, dan kemudahan awam, seterusnya memberi faedah kepada pelancong dan penduduk setempat pada masa hadapan,” katanya dalam satu kenyataan selepas menyaksikan majlis MoU berkenaan di sini pada Khamis (4 Jul).

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah, Julinus Jeffery Jimit berkata bahawa 90 peratus kedatangan pelancong adalah kemasukan dari udara, justeru kerjasama strategik ini akan terus memacu peluang pelancongan di negeri ini. Beliau berterima kasih kepada AirAsia untuk sokongan yang berterusan.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan (Operasi Penerbangan) AirAsia Aviation Group Datuk Kapten Chester Voo berkata kerjasama ini menandakan langkah penting bagi kami untuk memperluas rangkaian dari hab kedua terbesar di Malaysia.

“Ia juga menawarkan lebih banyak peluang perjalanan kepada para tetamu di negeri ini untuk meneroka dunia dan bagi dunia untuk mengenali dan menerokai Sabah.

“Sejak tahun 2002, kami telah menerbangkan hampir 80 juta tetamu ke dan dari Sabah melalui laluan domestik dan antarabangsa. Kami berharap untuk melihat jumlah ini berkembang dengan pesat dalam tempoh lima tahun akan datang melalui kerjasama ini.

“Pada tahun 2023, AirAsia telah menyumbang kepada 60 peratus bahagian pasaran pelancongan di Sabah, menunjukkan potensi besar negeri ini sebagai destinasi pelancongan utama.

“Peningkatan rangkaian membawa lebih ramai pelancong antarabangsa ke Sabah, menggalakkan pertukaran budaya dan membuka peluang baharu dalam pelbagai sektor.

“Dengan sokongan berterusan para tetamu dan rakan kongsi kami, AirAsia akan memainkan peranan penting dalam menjadikan Sabah sebagai pusat pelancongan pesat, memacu pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan taraf hidup rakyat setempat,” tambah Chester.

Kumpulan AirAsia kini terbang ke 23 destinasi dari dan ke Sabah dengan sejumlah 294 penerbangan mingguan.

Destinasi ini termasuk dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur, Kota Kinabalu ke Pulau Pinang, Kota Kinabalu ke Hong Kong, Kota Kinabalu ke Seoul; dari Tawau ke Kuala Lumpur dan Tawau ke Johor Bahru; dari Sandakan ke Kuala Lumpur; dan tidak termasuk destinasi antara negeri Sabah.

RELATED ARTICLES
Utama

Op PASIR lindungi kepentingan negara dari sebarang ancaman anasir luar

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular