HomeUtamaSabah sambut baik langkah MCMC lesenkan platform media sosial

Sabah sambut baik langkah MCMC lesenkan platform media sosial

Read Time:2 Minute, 3 Second

Kota Kinabalu: Kerajaan Negeri menyambut baik rancangan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) untuk melesenkan perkhidmatan media sosial yang berkuat kuasa mulai 1 Januari tahun depan.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, masyarakat kini sering melihat bagaimana kandungan berita yang merosakkan telah membanjiri ruang siber khususnya dalam era penyebaran berita digital terutamanya di media sosial.

“Baik itu ucapan kebencian, hasutan perkauman dan keagamaan, penyebaran berita palsu, pembulian siber, pembunuhan karakter dan penipuan. Semua insiden seperti itu boleh tersebar dengan cepat seperti api, menimbulkan perpecahan dan memberi kesan buruk kepada ramai orang.

“Oleh itu, rancangan MCMC untuk mewujudkan kod tingkah laku untuk platform media sosial dengan tindakan yang akan diambil terhadap pelanggar adalah dialu-alukan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sambutan Ulang Tahun ke-95 Sin Chew Daily dan majlis Anugerah Selebriti Sabah di Dewan Hakka di sini semalam. 

Teks ucapan beliau dibacakan Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun.

Hajiji berkata Kerajaan Negeri komited untuk mengekalkan persekitaran media yang adil dan saksama selain memastikan semua suara boleh didengari dan pandangan dihormati.

“Penghormatan dan perlindungan terhadap kebebasan akhbar ini adalah tonggak penting untuk kemajuan sosial dan pembangunan demokrasi. 

“Kerajaan Negeri terus komited dalam usaha ini, menyokong dan menjadi penganjur bersama tanpa gagal, Anugerah Wartawan Kinabalu secara tahunan yang dianjurkan oleh Persatuan Wartawan Sabah untuk mempromosikan kecemerlangan kewartawanan dan mengiktiraf karya terbaik serta menggalakkan dan mengiktiraf bakat baharu,” katanya.

Namun, Hajiji berkata kebebasan akhbar juga disertai dengan tanggungjawab.

“Laporan yang bertanggungjawab memberi impak kepada integriti laporan berita. Wartawan dan organisasi media mempunyai tanggungjawab untuk mengekalkan standard etika, termasuk mengesahkan dan menyemak maklumat dengan sumber yang boleh dipercayai serta memberikan liputan yang seimbang untuk merangkumi semua pandangan.

“Ini akan memastikan laporan mereka kekal neutral, objektif, dan bebas daripada pengaruh yang tidak wajar,” katanya.

Dalam pada itu, Hajiji berkata Sin Chew Daily telah melalui perjalanan yang jauh, menandakan kepentingannya sebagai penerbit berita dan penyedia berita untuk memberi maklumat dan mentafsir berita serta maklumat lain yang berkepentingan awam.

“Selama 95 tahun, Sin Chew Daily bukan sahaja menjadi peneraju dalam akhbar Malaysia tetapi juga salah satu media yang paling berpengaruh di rantau Asia.

“Marilah kita bertekad untuk mempromosikan kebebasan akhbar dan berusaha ke arah masyarakat yang lebih terbuka, inklusif, dan progresif. Bersama-sama, kita semua boleh berusaha untuk memerangi maklumat palsu dan menegakkan prinsip asas ketelusan, integriti, dan akauntabiliti.

“Kami juga berharap usaha berterusan Sin Chew Daily untuk memanfaatkan pengaruh medianya akan menyumbang secara positif kepada kemajuan dan pembangunan Sabah,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular