HomeUtamaWarisan punca masalah air bertambah teruk

Warisan punca masalah air bertambah teruk

Read Time:2 Minute, 52 Second

Pitas: Tindakan Parti Warisan yang menamatkan konsesi syarikat yang mengurus operasi Loji Rawatan Air (LRA) di seluruh Sabah ketika menjadi kerajaan negeri sebelum ini adalah punca utama menyebabkan masalah air di negeri ini bertambah teruk.

Mendedahkan perkara itu, Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Warisan hanya berbohong apabila menyalahkan kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) – Pakatan Harapan (PH) Plus berikutan masalah air yang berlaku pada masa ini.

Katanya, penamatan konsesi sembilan syarikat kontraktor yang dilantik oleh kerajaan terdahulu bukan saja menyebabkan kerajaan negeri disaman dan terpaksa membayar pampasan, malah menjejaskan pengurusan bekalan air sedia ada.

“Saya mahu jelaskan kenapa kita ada masalah air. Warisan yang menyebabkan tambah teruk masalah air kita kerana apabila mereka mengambil alih kerajaan sebelum ini, mereka berdendam kepada kerajaan terdahulu.

“Apa yang mereka buat ialah mereka tamatkan kontrak konsesi syarikat kontraktor air. Sebanyak sembilan konsesi ditamatkan, jahat fikiran mereka.

“Apabila ditamatkan konsesi, bayangkan kerana ada perjanjian, kerajaan disaman, kerajaan rugi bayar RM315 juta kepada syarikat-syarikat konsesi ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Tahunan Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) Bahagian Pitas di Dewan Majlis Daerah Pitas, di sini hari ini.

Hajiji berkata, selepas konsesi syarikat terbabit ditamatkan, kerajaan Warisan melantik syarikat baharu pilihan mereka yang tiada pengalaman selain gagal melaksanakan kerja dengan baik untuk mengurus bekalan air di negeri ini.

“Sekarang mereka (Warisan) tuduh kita pula, sedangkan syarikat kontraktor yang mereka lantik sendiri tidak pandai buat kerja. Inilah yang menjadikan masalah air kita sekarang bertambah teruk.

“Rakyat tidak tahu perkara ini sedangkan kerajaan Warisan sebelum ini yang tidak buat kerja dengan betul kerana sikap dendam mereka,” katanya

Pada Disember 2018, Menteri Pembangunan Infrastruktur di bawah kerajaan Warisan pada masa itu, Datuk Peter Anthony mengumumkan penamatan konsesi syarikat yang mengurus 58 LRA di Sabah berkuatkuasa pada Januari 2019.

Syarikat terbabit yang dilantik kerajaan terdahulu pada 2013 mempunyai kontrak perjanjian selama 20 tahun untuk mengurus LRA di negeri ini.

Berikutan penamatan perjanjian itu, kerajaan negeri disaman dan terpaksa membayar pampasan antara RM22 juta hingga RM54 juta bagi setiap syarikat kontraktor dengan jumlah keseluruhan pampasan dibayar kerajaan sebanyak RM315.2 juta.

Hajiji berkata, selepas mengambil alih kerajaan negeri pada September 2020, beliau dinasihatkan untuk membatalkan konsesi syarikat kontraktor baharu dilantik kerajaan Warisan sebelum itu, namun langkah itu dilihat menambahkan lagi beban kerajaan.

“Kalau kita buat begitu, kerajaan disaman lagi dan kita kena bayar lagi pampasan kepada syarikat konsesi baharu itu. Jadi, saya kata teruskan saja hingga tamat konsesi.

“Saya tidak pandai berdendam atau kacau orang. Saya tidak tamatkan kerja mereka kerana saya prihatin, saya kata teruskan saja kerja. Kalau saya macam mereka (Warisan) banyak sudah dibuang, tapi saya tidak buat begitu kerana kita mesti timbang rasa dan beri keadilan,” katanya.

Berikutan itu, Hajiji yang juga Presiden Gagasan Rakyat meminta rakyat tidak terpengaruh dengan pembohongan Warisan yang ketika ini giat melakukan jelajah menyampaikan ceramah di seluruh negeri.

Katanya, beliau diserang siang dan malam dengan pelbagai fitnah dan cerita tidak benar oleh Warisan, namun fakta menunjukkan kerajaan  pimpinannya  melakukan yang terbaik berpandukan hala tuju pembangunan Sabah Maju Jaya (SMJ) yang digariskan.

Sementara itu, Hajiji yang juga Pengerusi GRS berkata Pilihan Raya Negeri Ke-17 (PRN17) boleh diadakan lebih awal jika beliau memutuskan untuk mengadakannya sebelum tarikh tamat tempoh Dewan Undangan Negeri (DUN) sekarang.

“PRN akan datang paling akhir pada Oktober tahun depan, jadi saya fikirlah bila kita akan adakan PRN. Kalau saya fikir awal, maka awal lah, kerana itu, kita kena bersiap sedia dari sekarang,” katanya. –SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Golongan muda disaran ceburi bidang perniagaan berkonsep francais – Shahelmey

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular