HomeUtamaMemperkukuh perkhidmatan kerajaan melalui teknologi AI

Memperkukuh perkhidmatan kerajaan melalui teknologi AI

Read Time:2 Minute, 8 Second

Kota Kinabalu: Kerajaan Negeri komited terhadap proses pendigitalan kerana dengan integrasi teknologi Kecerdasan Buatan (AI) dan Pembelajaran Mesin, kecekapan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat dapat dipertingkatkan.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, sebagai Ketua Menteri Sabah, keutamaannya adalah kemajuan dan pembangunan negeri ini.

“AI adalah kuasa besar yang sedang mengubah industri dan merevolusikan cara kita hidup dan bekerja. Ketika kita berada di ambang Revolusi Perindustrian Keempat, integrasi Kecerdasan Buatan (AI) ke dalam pelbagai sektor, termasuk tadbir urus tanah, menawarkan peluang dan cabaran yang belum pernah berlaku.

“Dalam bidang ukur, hartanah, dan pembinaan, AI muncul sebagai pemangkin inovasi yang mendorong tahap kecekapan, ketepatan, dan prestasi yang luar biasa,” katanya.

Beliau berkata ketika berucap di Kongres Juruukur Antarabangsa Sabah 2024 anjuran Institut Diraja Juruukur Malaysia (RISM) di Magellan Sutera, di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun.

Sehubungan itu, Hajiji menggesa profesion juruukur untuk menerajui penggunaan teknologi AI dan pembelajaran mesin, memainkan peranan transformatif dalam tadbir urus tanah dengan meningkatkan kecekapan kerja, ketelusan, proses membuat keputusan, dan sistem penyampaian.

“Dengan mengguna pakai AI generatif, juruukur dapat menyumbang secara signifikan kepada usaha Kerajaan Sabah dalam merumuskan, melaksanakan, dan mengurus dasar perumahan, menangani cabaran seperti perumahan mampu milik, serta mengoptimumkan penggunaan tanah dan perancangan bandar,” katanya.

Beliau menyatakan tema Kongres Juruukur Antarabangsa Sabah 2024, iaitu ‘AI dan Tadbir Urus Tanah,’ sangat bertepatan kerana teknologi AI sudah memberi kesan mendalam dalam pelbagai aspek kehidupan harian dan operasi perniagaan.

Hajiji berkata kongres itu menyediakan platform yang baik bagi para juruukur untuk meneroka dan memahami kuasa transformatif AI dan Pembelajaran Mesin. Ok

“Ketika kita menerima AI dan kemajuan teknologi, adalah penting untuk mengintegrasikan amalan mampan ke dalam strategi tadbir urus tanah kita. Tadbir urus tanah yang mampan memastikan sumber tanah diurus dengan bertanggungjawab, mengimbangi pembangunan ekonomi dengan perlindungan alam sekitar dan keadilan sosial.

“AI boleh memainkan peranan penting dalam mempromosikan tadbir urus tanah yang mampan. Dengan menggunakan alat berkuasa AI, kita boleh memantau corak penggunaan tanah, mengesan aktiviti haram, dan menilai kesan alam sekitar secara masa nyata. Ini membolehkan kita membuat keputusan yang berinformasi untuk melindungi sumber asli kita dan mempromosikan pembangunan mampan.

“Selain itu, AI dapat menyokong pemuliharaan biodiversiti dengan menganalisis data daripada pelbagai sumber, seperti imejan satelit dan rangkaian sensor, untuk memantau habitat hidupan liar dan mengesan perubahan dalam ekosistem.

“Maklumat ini penting bagi membangunkan strategi pemuliharaan yang berkesan dan mengurangkan kesan perubahan iklim. Dengan mengintegrasikan AI ke dalam amalan tadbir urus tanah kita, kita boleh memastikan usaha pembangunan kita adalah mampan, memberi manfaat kepada generasi kini dan akan datang,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

Program Madani Rakyat 2024 Sayangi Sabah bermula hari ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular