HomeUtamaRM101 juta untuk pelajar Sabah melanjutkan pelajaran ke peringkat pengajian tinggi

RM101 juta untuk pelajar Sabah melanjutkan pelajaran ke peringkat pengajian tinggi

Read Time:52 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri memperuntukkan RM101 juta biasiswa kepada pelajar yang melanjutkan pelajaran dalam pelbagai bidang tahun ini, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Jumlah itu menunjukkan peningkatan sebanyak 84 peratus berbanding peruntukan tahun lepas sebanyak RM55 juta.

“Anugerah Biasiswa Kecemerlangan Kerajaan Negeri akan memberi manfaat kepada 4,638 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan mereka yang berada di institusi pengajian tinggi dari Sabah,” katanya selepas menyampaikan anugerah biasiswa kepada 10 pelajar cemerlang yang cemerlang dalam peperiksaan STPM tahun ini di Menara Kinabalu, di sini, hari ini.

“Pendidikan merupakan salah satu teras dalam pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya iaitu pembangunan modal insan. Kita memerlukan modal insan yang berkemahiran dan berpengetahuan untuk membangunkan Sabah,” katanya.

Turut hadir ialah Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri Datuk Zainuddin Aman dan Jawatankuasa Anugerah Biasiswa.

Hajiji turut menyampaikan
surat tawaran biasiswa kepada Arnie Jaliusih, Julizza Jummain, Kelly Ng, Mahazir Mahmod, Nur Hafizah Mansor, Nur Syafienaz Herman, Nurul Azwa Azura, Dayangku Siti Aisyah Pg Ali Mudin, Legendra Harroy dan Shazliana Sahid.

RELATED ARTICLES
Utama

156 pelajar layak terima WPP, persediaan awal ke IPT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular