HomeUtamaLebih 7,000 warga KK hadir meriahkan Hari Pahlawan negeri Sabah

Lebih 7,000 warga KK hadir meriahkan Hari Pahlawan negeri Sabah

Read Time:1 Minute, 22 Second

Kota Kinabalu : Lebih 7,000 warga bandaraya Kota Kinabalu dan sekitarnya hari ini hadir memeriahkan sambutan Hari Pahlawan peringkat Negeri Sabah yang bermula seawal jam 7 pagi.

Sambutan yang turut dihadiri Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin itu turut mempersembahkan sebuah persembahan khas mengenai insiden sebenar serangan hendap pengganas yang mengorbankan seramai enam anggota di Kampung Sri Jaya Simunul Semporna pada 2 Mac 2013.

Hadir sama menyaksikan persembahan khas bagi mengenang jasa anggota keselamatan yang terkorban itu adalah Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dan barisan jemaah Kabinet negeri Sabah.

Persembahan yang dipersembahkan oleh Pasukan Gerakan Am (PGA) itu nyata memilukan suasana sambutan dimana ia menceritakan semula bagaimana kemasukan penceroboh pengganas bersenjata sulu masuk ke negeri ini secara berperingkat.

Sejurus selesai persembahan bertajuk ‘Epilog Tangisan Pahlawan di Bumi Sabah’ itu, Tun Juhar turut menyampaikan sumbangan kepada balu dan keluarga anggota keselamatan terkorban dalam peristiwa itu atau dikenali sebagai Op Daulat di Lahad Datu.

Turut hadir pada smabutan itu  Datuk Bandar Kota Kinabalu Datuk Seri Sabin Samitah dan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Jauteh Dikun.

Terdahulu, sambutan dimulakan dengan perarakan masuk 25 kontinjen perbarisan yang melibatkan agensi penguatkuasaan, badan kerajaan, pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT) serta pelajar sekolah.

Perbarisan lintas lalu turut diiringi oleh Pancaragam Polis Diraja Malaysia (PDRM),Tentera Darat Malaysia (TDM),Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) Sabah.

Acara diteruskan dengan menaikkan Jalur Gemilang, Bendera Sabah serta lagu Negaraku dan Sabah Tanah Airku, diikuti dengan tiupan paluan akhir untuk menurunkan bendera oleh PDRM bagi menghormati mangsa yang terkorban.

Tun Juhar bersama Hajiji  kemudian kemudiannya meluangkan masa melawat pameran Sambutan Hari Pahlawan Peringkat Negeri.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular