HomeUtamaSabah tingkatkan potensi pasaran pelancongan di Ekspo Pelancongan Tokyo 2024

Sabah tingkatkan potensi pasaran pelancongan di Ekspo Pelancongan Tokyo 2024

Read Time:1 Minute, 5 Second

TOKYO, JEPUN: Sabah mengorak langkah untuk meningkatkan kehadiran pasarannya di Jepun melalui penyertaannya di Ekspo Pelancongan Tokyo 2024.

Di bawah Pavilion Pelancongan Malaysia, Lembaga Pelancongan Sabah mempromosikan tawaran pelbagai negeri kepada pasaran Jepun, dengan tumpuan kepada pelancongan pendidikan pelajar, menyelam dan memerhati burung.

Usaha ini didorong oleh pelancaran pakej Edu Plus dan Golf oleh Ketua Pengarah Tourism Malaysia Datuk Manoharan Periasamy semasa ekspo itu.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Julinus Jeffery Jimit melahirkan keyakinan tentang potensi pertumbuhan ketibaan pelancong Jepun.

“Kami menjangkakan peningkatan ketara pelawat Jepun ke Sabah menjelang 2025.

“Walaupun penerbangan terus dari Jepun ke Sabah kini terhad, 51 peratus pelawat Jepun terbang melalui Syarikat Penerbangan Diraja Brunei (RBA),” katanya sambil menambah Sabah menerima lapan penerbangan mingguan dari Brunei dengan sambungan transit yang kukuh.

Dengan kerjasama RBA, Lembaga Pelancongan Sabah sedang giat mengoptimumkan ketersambungan penting ini, memudahkan pelancong Jepun untuk merasai landskap semula jadi Sabah yang menakjubkan dan budaya menarik.

Memandang ke hadapan, Lembaga Pelancongan Sabah berharap Malaysia Airlines akan melancarkan laluan terus dari Haneda ke Kota Kinabalu pada suku pertama 2025.

“Laluan ini akan meningkatkan ketersambungan kami dengan ketara, menjadikannya lebih mudah bagi pengembara Jepun untuk menerokai Sabah.

“Ia bukan sahaja menyokong usaha kami untuk meningkatkan ketibaan pelancong tetapi juga mengukuhkan kedudukan Sabah sebagai destinasi pelancongan alam semula jadi dan pengembaraan,” tambah Julinus.

RELATED ARTICLES
Utama

Bangunan USIA di Sembulan dibaik pulih, beri manfaat terhadap pembangunan dakwah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular