HomeUtamaSMJ Energy kekalkan Penarafan Sukuk AAA mengikut RAM Ratings

SMJ Energy kekalkan Penarafan Sukuk AAA mengikut RAM Ratings

Read Time:1 Minute, 8 Second

KOTA KINABALU: SMJ Energy Sdn Berhad (SMJE) dengan sukacitanya mengumumkan bahawa RAM Ratings telah mengesahkan SMJE AAA/Stable Rating Program Nota Jangka Sederhana Islam Berbilang Mata Wang (Sukuk Wakalah) sehingga RM10.0 bilion.

Dalam laporan Penarafannya, RAM menyatakan bahawa Penarafan itu disokong oleh peranan SMJE yang sangat strategik kepada Sabah, sokongan kerajaan negeri yang berterusan dan penjanaan aliran tunai yang kukuh.

Ia seterusnya menyatakan bahawa SMJE mempunyai mandat yang kukuh untuk menyelia pembangunan sumber minyak dan gas negeri, memperoleh bahagian pendapatan yang lebih besar untuk kerajaan negeri Sabah, dan membantu Sabah mencapai keselamatan tenaga.

Penglibatan SMJE yang semakin meningkat dalam sektor minyak dan gas Sabah juga dijangka membantu menarik pelaburan langsung asing, termasuk projek keluli AS$2 bilion ESteel di Taman Perindustrian Minyak & Gas Sabah dan pengembangan pembuatan kaca solar Kibing bernilai RM7 bilion di Kimanis.

Lembaga SMJE dipengerusikan oleh Datuk Seri Masidi Manjun, dengan ahli lembaga terkemuka termasuk Datuk Mohamad Sofian Nair (Setiausaha Tetap MOF Sabah), Datuk Brenndon Soh (Peguam Negara Sabah), Datuk Sauu Kakok (veteran minyak dan gas terkenal) dan Mohamad Damshal Awang Damit (tokoh terkemuka dalam pengurusan pelaburan) Dr Dionysia Kibat ialah CEO dan

Datuk Seri Lim Haw Kuang bertindak sebagai Penasihat Khas kepada SMJE dan Penasihat Teknikal kepada kerajaan negeri.

SMJE mencatatkan keuntungan selepas cukai RM259 juta bagi Tahun Kewangan 2023 dan mengisytiharkan dividen RM50 juta kepada kerajaan negeri tahun lepas.

RELATED ARTICLES
Utama

Lima mangsa perempuan termasuk kanak-kanak & remaja rentung dalam kebakaran

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular