HomeUtamaRumah Warga Tua Kendiri Telupid siap Disember 2025

Rumah Warga Tua Kendiri Telupid siap Disember 2025

Read Time:1 Minute, 2 Second

Telupid: Rumah Warga Tua Kendiri yang dibina bagi memberi penjagaan dan perlindungan kepada golongan warga emas di daerah ini bakal siap penghujung tahun depan.

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Datuk James Ratib berkata, projek dibawah Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am (JPKA) itu bernilai RM2.5 juta.

“Saya telah mengadakan lawatan ke tapak projek pembinaan Rumah Warga Tua Kendiri Telupid yang kini dalam pembinaan berhampiran Pejabat JPKA Daerah Telupid.

“Golongan sasaran adalah warga emas yang masih sihat, tetapi keseorangan, tiada tempat tinggal, dan masih mampu berusaha.

“Asrama ini akan menyediakan persekitaran yang selesa dan selamat, memastikan kesejahteraan fizikal dan mental mereka terjaga. Selain itu, bangunan pentadbiran akan berfungsi sebagai pusat pengurusan yang mengatur segala keperluan dan aktiviti penghuni,” katanya. 

Beliau berkata demikian dalam kenyataan selepas mengadakan lawatan ke tapak projek berkenaan di sini semalam.

James berkata, projek tersebut adalah bertujuan untuk membina bangunan asrama dan bangunan pentadbiran yang akan menempatkan warga emas yang memerlukan penjagaan dan perlindungan. 

Katanya, projek itu diharapkan dapat memberi peluang kepada warga emas untuk menjalani kehidupan yang lebih bermakna, dengan sokongan komuniti dan kemudahan yang disediakan.

“Dalam masa yang sama, pusat tersebut juga diharap memberi peluang kepada golongan berkenaan untuk menyumbang dan berusaha dalam pelbagai aktiviti yang disediakan,” katanya.- SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
PolitikUtama

PRN17 SABAH: GRS berpeluang rampas kerusi DUN Sekong dari Warisan

Hajiji

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular