HomeUtamaPerlu lebih banyak pilihan penginapan terutama di kawasan pemuliharaan - Joniston

Perlu lebih banyak pilihan penginapan terutama di kawasan pemuliharaan – Joniston

Read Time:1 Minute, 26 Second

LAHAD DATU: Kepelbagaian biodiversiti Sabah yang kaya memerlukan lebih banyak pilihan penginapan khusus, terutamanya di kawasan pemuliharaan, untuk meningkatkan pengalaman pelancong sederhana hingga mewah.

Penginapan ini memenuhi keperluan mereka yang sanggup tinggal lebih lama dan melabur dalam pengalaman alam semula jadi yang unik sambil belajar tentang usaha pemuliharaan Sabah.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai menegaskan perkara ini pada pelancaran Utan Rainforest Lodge pada Jumaat.

Selaku Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, beliau menekankan kepentingan menawarkan penginapan berkualiti tinggi yang menggabungkan keselesaan dengan alam semula jadi.

“Dengan menyediakan penginapan khusus yang mesra alam, kami menggalakkan pelancong untuk melibatkan diri dengan lebih mendalam dengan persekitaran semula jadi dan usaha pemuliharaan kami,” kata Joniston.

Hadir pada majlis itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah Julinus Jeffrey Jimit, Pengarah Urusan Borneo Eco Tours Albert Teo dan Timothy Teo, Pegawai Perhutanan Wilayah Tawau Arapa Lamuda, dan Pegawai Perhutanan Daerah Lahad Datu Osman Bangkong.

Utan Rainforest Lodge, yang dikendalikan oleh Borneo Eco Tours, terletak di dalam Rizab Rimba Dara Sungai Kapur yang kaya dengan hidupan liar.

Joniston mengakui rumah penginapan itu sebagai tambahan yang dialu-alukan kepada tawaran eko-pelancongan Sabah, yang sudah termasuk pertubuhan serupa yang mempromosikan pemuliharaan dan pelancongan mampan.

“Penginapan ini, seperti yang lain, menyumbang kepada matlamat kami untuk menyediakan pengalaman unik dan selesa untuk pelancong, di samping menyokong usaha pemuliharaan dan memanfaatkan ekonomi tempatan,” tambahnya.

Dibuka pada awal tahun ini, Utan Rainforest Lodge mempunyai 12 bilik dan menawarkan pelbagai aktiviti termasuk memerhati burung, melihat hidupan liar, pelayaran sungai, safari malam dan meredah hutan.

Terletak hanya dua jam perjalanan darat dari Lahad Datu, Sungai Kapur adalah rumah kepada pelbagai spesies endemik, seperti Monyet Proboscis, Orang utan Borneo, Beruang, Bornean Ground-Cuckoo, dan Helmeted Hornbill, antara lain.

RELATED ARTICLES
Utama

Mayat terapung ditemui di sungai Kg Iban Merotai

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular