HomeUtama100 Kompaun Dikeluarkan Gagal Patuh SOP

100 Kompaun Dikeluarkan Gagal Patuh SOP

Read Time:1 Minute, 15 Second

8 Jun 2021

Normimie Diun

[email protected]

KOTA KINABALU: Sebanyak 100 kompaun melanggar SOP COVID-19 telah dikeluarkan seluruh Sabah hari ini.

Menurut Datuk Seri Masidi Manjun yang juga Jurucakap Rasmi Covid-19 Sabah, seramai 33 orang  dikenakan kompaun kerana tidak memakai pelitup muka dan tidak memakai pelitup separuh muka dengan betul.


Manakala, 19 orang gagal menyediakan peralatan dan merekod butiran pelanggan, 25 orang Keluar rumah tanpa alasan munasabah, 14 kenderaan yang membawa penumpang berlebihan, 6 orang lagi dikompaun kerana tiada penjarakan sosial.


Masing-masing 1 orang bagi kesalahan premis beroperasi lebih masa tanpa kebenaran, ingkar perintah kuarantin dan ktiviti terlarang. 

Masidi yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan memaklumkan  bahawa penguatkuasaan SOP turut dijalankan di perairan laut Sabah oleh Pasukan Polis Marindan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) melibatkan 100 pemeriksaan di kawasan Pantai Timur dan 39 pemeriksaan di perairan Kota Kinabalu dan Labuan dan hasil pemeriksaan, satu tangkapan dibuat di bawah Akata Perikanan 1985.


“Laporan Kompaun Pihak Berkuasa Tempatan membabitkan enam kompaun dikeluarkan iaitu gagal mendaftar masuk premis menggunakan mysejahtera atau buku pendaftaran, kompaun dikeluarkan di daerah Papar, Sipitang dan Kota Marudu manakala tiga Kompaun tidak memakai pelitup muka di premis awam, kompaun dikeluarkan di daerah Tenom dan Kota Marudu.

Dalam perkembangan yang sama, sejumlah 132 SJR dilaksana dalam tempoh 24 jam, melibatkan pemeriksaan 55,095 buah kenderaan.


“Daripada jumlah tersebut, 822 buah kenderaan diarah berpatah balik. Pada hari ini, PDRM melaksanakan 73 hebahan melalui kereta peronda dengan satu tangkapan dibuat,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Lapan mangsa tragedi helikopter TLDM terhempas selamat dikebumikan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya