HomeIsu tempatanRombakan Jawatankuasa Pemantauan Dasar dan Tadbir Urus Korporat

Rombakan Jawatankuasa Pemantauan Dasar dan Tadbir Urus Korporat

Read Time:1 Minute, 31 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Haji Noor mengumumkan rombakan kepada Jawatankuasa Pemantauan Dasar Korporat dan Tadbir Urus untuk mengukuh dan meningkatkan bidang pengurusan korporat semua Badan Berkanun Negeri (BBN) dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC).

Polisi peningkatan ini termasuklah menguatkuasakan terhadap semua ketidakpatuhan terhadap arahan-arahan kerajaan.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan negeri, berkata jawatankuasa akan di kawal selia oleh Kementerian Kewangan yang mana termasuk semua aspek pengurusan korporat terhadap kemungkinan salah laku termasuklah kelulusan meragukan suatu jawatan atau penubuhan anak syarikat baru d dalam BBN dan GLC, pemantauan dan sebarang sekatan gaji serta elaun kepada semua pengurusan penting BBN dan GLC.

Katanya, jawatankuasa itu akan memantau semua pengurusan kewangan BBN dan GLC secara teliti terutama sekali yang membabitkan pengunaan sumber sektor awam, dan menambah dia akan memastikan semua ketua yang dilantik melakukan kerja dengan intregiti dan kepatuhan kepada undang-undang serta pengurusan.

Ketua Menteri juga berkata jawatankuasa itu akan meneliti semua cadangan BBN dan GLC untuk kelulusan bagi memastikan pengukuhan pengurusan korporat, keberkesanan operasi,kemampanan prestasi kewangan dan kemampuan pengarah masing-masing.

“Kerajaan negeri akan memastikan kadar ketelusan yg tinggi dan kadar akauntabiliti di dalam pengurusan operasi semua BBN dan GLC di Sabah memandang initistif ini sebagai sesuatu yang mustahak.

“Kami mahu memastikan kestabilan kewangan jangka panjang, daya maju komersial untuk pulangan pelaburan; dan amalan korporat terbaik.

“Ini untuk mengingatkan badan-badan berkanun dan GLC negara bahwa mereka berkewajiban untuk membuat dan menghasilkan nilai pemegang saham / pemegang saham sebagai bagian dari rancangan perniagaan dan tanggungjawab korporat mereka, untuk terus maju ke hadapan,” katanya.

Hajiji berkata, ini adalah antara langkah yang diperlukan untuk memperkemas dan mengutamakan usaha dan inisiatif untuk mencapai agenda pembangunan kerajaan.

“Adalah mustahak untuk BBN dan GLC terus bersaing secara komersil di dalam krisis termasuk kesan ekonomi yang disebabkan oleh cabaran seperti pandemik Covid-19 yang berterusan dan berpanjangan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya