HomeIsu tempatanProjek Mitigasi Banjir Kota Kinabalu Bermula Tahun Depan

Projek Mitigasi Banjir Kota Kinabalu Bermula Tahun Depan

Read Time:1 Minute, 25 Second

KOTA KINABALU: Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) akan memulakan kerja awal projek mitigasi banjir untuk Kota Kinabalu pada tahun ini dan jadual pembinaan akan bermula pada tahun depan.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata, Unit Perancang Ekonomi telah meluluskan projek tersebut ketika penggulungan ke-4, Rancangan Malaysia Ke-11.

“Tujuan projek ini di Kota Kinabalu adalah untuk memperbaiki sistem perparitan di Basin 8, yang meliputi kawasan Damai dan Dah Yeh Villa.

“Kerja awal, termasuk penyelidikan tanah dan tinjauan topografi, akan dilakukan tahun ini.

“Manakala, pelaksanaan perolehan untuk projek tebatan banjir ini dijadualkan pada tahun depan, ”katanya dalam satu kenyataan pada hari ini.

Dr Jeffrey yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan Sabah, mengatakan bahawa banjir di kawasan Kolombong, Inanam, Likas dan sekitarnya merupakan masalah lama yang berlanjutan.

Oleh itu, katanya, JPS telah mencadangkan satu kajian bagi pelan pembangunan untuk sistem ‘Pump-Barrage’ yang meliputi dua tadahan sungai utama dengan keluasan 50.3 km2 yang meliputi Likas dan Darau.

Sistem ini sangat penting kerana sebahagian besar kawasan-kawasan tersebut terletak bersebelahan pantai, dataran rendah dan mudah dilanda banjir, terutama ketika berlakunya hujan ribut bersamaan dengan air pasang.

Walau bagaimanapun, langkah tambahan mitigasi ini tidak dapat dielakkan akibat kenaikan paras air laut serta perubahan corak temporal.

“Sudah tiba masanya juga untuk meneroka dan mula merancangkan kaedah mitigasi seperti tersebut kerana hasil keberkesanannya yang terbukti banyak tempat di bandar terhadap kerosakan akibat banjir.

“Bagi daerah Lido, JPS telah melantik seorang perunding untuk menyelesaikan rancangan projek mitigasi banjir tetapi malangnya, projek ini terpaksa ditangguhkan kerana berlakunya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Namun, perolehan untuk projek ini kemungkinan akan dilakukan pada akhir tahun ini, dan saya menjangkakan kerja-kerja pembinaan akan dimulakan pada pertengahan tahun depan,”katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Sabah siap sedia untuk Hidrogen Hijau menerusi Tenaga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya