HomeUtama4 Lokasi Tamat PKPD di Sabah

4 Lokasi Tamat PKPD di Sabah

Read Time:54 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri bersetuju menamatkan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) Kampung Bukit Gemuk, Tawau, Kampung Tanjung Batu Keramat, Tawau, Perumahan Etara, Jalan Agaseh, Lahad Datu dan Taman Lavender pada 1 Julai 2021 seperti yang dijadualkan.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata dalam kenyataan media hari ini, Kerajaan menamatkan PKPD di empat lokasi tersebut selepas Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan berlaku penurunan kes kesemua lokasi terbabit dan kluster adalah terkawal manakala semua kes positif telah menerima rawatan.

Sementara itu satu lokasi dikenakan PKPD iaitu Taman Public, Kota Kinabalu berkuat kuasa 2 Julai sehingga 15 Julai 2021.

Kata Masidi yang juga Jurucakap COVID-19 Negeri, KKM telah melakukan 16 ujian saringan di Taman Public, Kota Kinabalu dan sembilan daripadanya direkodkan positif COVID-19 dengan kadar positiviti 56.25%.

“Pelaksanaan PKPD ini untuk memastikan penduduk yang berisiko dijangkiti COVID-19 kekal berada dalam kawasan,”katanya.

Manakala PKPD di Kampung Landung Ayang, Kudat, dilanjutkan bermula 2 Julai sehingga 15 Julai 2021 setelah KKM mencatatkan peningkatan kes berlaku dalam komuniti serta terdapat kes baharu direkodkan di lokaliti tersebut.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Kerajaan tidak benarkan pembinaan Rumah SMJ dibina di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya