HomeUtamaJeffrey Sokong Keputusan Kerajaan Sabah Melonggarkan SOP COVID-19

Jeffrey Sokong Keputusan Kerajaan Sabah Melonggarkan SOP COVID-19

Read Time:59 Second

KOTA KINABALU: Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Jeffrey Kitingan menyokong penuh keputusan Kerajaan Sabah melonggarkan Prosedur Operasi Standard (SOP) COVID-19  seperti diumumkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor baru-baru ini.

Katanya, kabinet Sabah telah berbincang dan semua bersetuju untuk melonggarkan SOP COVID-19 antaranya dibenarkan makan dalam restoran mengikut SOP yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), ia dilihat lebih mudah dikawal mengikut SOP berbanding membuat majlis kenduri di kampung yang sukar dikawal.

“Kelonggaran SOP ini mengambil kira pengurusan situasi kes COVID-19 di negeri ini  yang berada pada tahap terkawal dan lebih baik dari tempat lain,”kata Jeffrey yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan Sabah.

Menurutnya lagi, setakat ini kerajaan negeri menangani kes COVID-19 di Sabah dengan sebaiknya.

Ditanya mengenai rentas daerah, Jeffrey berkata bahawa, zon hijau sepatutnya dibenarkan menjalankan aktiviti-aktiviti seperti biasa tetapi tidak membenarkan orang luar masuk ke kawasan zon hijau, manakala bukan zon hijau tidak dibenarkan menjalankan sebarang aktiviti biasa kerana untuk mengelakkan penularan kes COVID-19.

“Manakala pekerja yang hilang pekerjaan di negeri ini seharusnya dihantar balik ke negara asal mereka dan tidak ada makna mereka terus tinggal di sini jika tiada pekerjaan,” tambahnya.

RELATED ARTICLES
Utama

QSB kukuh kolaborasi dalam pengurusan kesihatan pekerja asing

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya