PBS Sokong Keputusan Kerajaan Sabah Longgarkan SOP

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU: Parti Bersatu Sabah (PBS) menyokong keputusan Kerajaan Sabah melonggarkan Prosedur Operasi Standard (SOP) COVID-19 seperti diumumkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor, mengambil kira situasi kes COVID-19 di negeri ini  yang berada pada tahap terkawal dan antara terendah di negara.

Setiausaha Agung PBS, Datuk Joniston Bangkuai berkata dalam satu kenyataan media, PBS yakin Kerajaan Persekutuan memahami apa yang baik dan perlu untuk Sabah kerana keputusan yang dibuat sudah dibincangkan di peringkat Jawatankuasa Pengurusan Bencana COVID-19 Negeri Sabah yang turut dianggotai agensi Kerajaan Persekutuan seperti Polis, Jabatan Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara.

Menurutnya, PBS percaya sebelum keputusan itu dibuat, Kerajaan Negeri sudah membuat penelitian terutama sekali dalam aspek keperluan keseimbangan diantara menjaga keselamatan rakyat dan menghidupkan semula ekonomi dan yakin Kerajaan Persekutuan memahami kehendak kerajaan dan rakyat Sabah.

“Keyakinan ini berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan kepimpinan Kerajaan Persekutuan termasuk Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sentiasa memahami keperluan dan kehendak rakyat Sabah.

“Ini diperkukuhkan lagi dengan hubungan baik antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan yang sentiasa bekerjasama dan sepakat melandaikan lekuk COVID-19 yang masih mencatatkan bilangan kes harian yang tinggi di negara ini,”katanya.

Dalam satu kenyataan Isnin lalu, Ketua Menteri Sabah membenarkan beberapa aktiviti ekonomi dan sosial beroperasi semula seperti ‘dine-in’ dalam restoran, kedai makan dan restoran dalam premis hotel sepanjang dua minggu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang bermula Selasa lalu.

Turut diberi kebenaran ialah pembukaan kedai menjual sayur, ikan dan buah-buahan di tepi jalan, serta kedai gunting rambut dan aktiviti sukan tidak bersentuhan seperti golf, memancing dan berbasikal. 

Dalam pada itu, PBS berharap agar penguatkuasaan berkesan dijalankan untuk memastikan pematuhan masyarakat dan premis perniagaan terhadap SOP yang ditetapkan.

“PBS juga berharap program vaksinasi Covid-19 diperhebatkan sebagai langkah berkesan mengekang penularan virus itu,”tambah Joniston.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *