HomeUtamaSekiranya tidak membebankan, kerajaan lantik doktor kontrak ke jawatan tetap - Bung

Sekiranya tidak membebankan, kerajaan lantik doktor kontrak ke jawatan tetap – Bung

Read Time:52 Second

KOTA KINABALU: Ahli Parlimen Kinabatangan Dato Sri Bung Moktar Radin mencadangkan kepada kerajaan agar menyerapkan doktor yang dilantik secara kontrak ke jawatan tetap.

“Doktor yang tidak berjawatan tetap memohon untuk diserapkan ke jawatan tetap jika tidak membebankan kerajaan,” kata Bung ketika mencelah ucapan Ahli Parlimen Arau Datuk Seri Dr Shahidn Kassim pada sesi perbahasan Mesyuarat Khas Penggal Ketiga majlis Parlimen ke-14 Sidang dewan rakyat kemarin.

Menurut Bung yang juga Timbalan Ketua Menteri terdapat keperluan untuk menambah bilangan doktor di negara ini khususnya di Sabah bagi membantu dan merawat pesakit khususnya COVID-19 yang semain meruncing ketika ini.

“Malah kalau pun tidak dapat dilantik secara tetap, doktor kontrak ini, kerajaan perlu mempertimbangkan untuk melantik mereka secara kontrak dalam tempoh yang sesuai contohnya menawarkan kontrak perkhidmatan empat tahun kepada golongan itu, berbanding kontrak dua tahun sahaja bagi membolehkan mereka menjalani ujian kepakaran.

“Kerajaan perlu memberi keutamaan untuk menyelesaikan isu ini memandangkan petugas kesihatan termasuk petugas berstatus kontrak terpaksa memikul beban yang berat susulan peningkatan kes COVID-19 dalam negara pada masa ini,” tambahnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya