Mengubah pemerintahan tidak akan menghentikan penularan COVID-19, mengapa membuang masa dan usaha – Dr Joachim

Read Time:59 Second

KOTA KINABALU: Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Dr Joachim Gunsalam menyatakan penting bagi Kerajaan Negeri, Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk memberikan sepenuh perhatian untuk menyelesaikan masalah COVID-19 di negeri ini, daripada membuang masa dan usaha politik “tukar kerajaan (mengubah pemerintahan)”.

“Ini jelas bukan waktunya untuk mengubah pemerintahan. Bagaimana kita dapat memastikan bahawa penyebaran COVID-19 akan berhenti setelah kita menukar pemerintahan? Atau mungkin ia akan menjadi lebih buruk, tidak ada kepastian, “kata Dr Joachim, yang juga Menteri Pembangunan Perindustrian dalam satu kenyataan media hari ini.

Katanya, rakyat Sabah telah memberi mandat kepada GRS pada Pilihan Raya Negeri tahun lalu, adalah menjadi tugas para pemimpin GRS sekarang untuk menunaikannya.

“Janganlah kita terus bermain politik tetapi memberikan sepenuh tumpuan untuk menyelesaikan masalah COVID-19,” kata Dr Joachim, yang juga Naib Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS).

Dr Joachim berkata, kerajaan GRS juga berada dalam landasan yang tepat dalam menarik pelabur asing dan tempatan ke Sabah.

Semalam, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor, yang juga Pengerusi GRS, mengatakan para pemimpin GRS telah mencapai kata sepakat untuk mengekalkan kerjasama dalam Kerajaan Negeri dan menegakkan mandat yang diberikan oleh rakyat dalam Pilihan Raya Negeri ke-16 pada bulan September tahun lalu.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.