HomeUtamaLebih banyak penyambungan internet untuk kawasan luar bandar Sabah - Hajiji

Lebih banyak penyambungan internet untuk kawasan luar bandar Sabah – Hajiji

Read Time:2 Minute, 13 Second

KUDAT: Sebanyak 50 tapak di seluruh Sabah telah dikenalpasti untuk pemasangan kemudahan Very Small Aperture Terminal (VSAT) ConnectMeNow tahun ini, sebuah inisiatif di bawah Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) Kerajaan Negeri, untuk memastikan penduduk terutama yang berada di luar bandar mendapat penyambungan internet.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor melancarkan program VSAT ConnectMeNow di sini pada Khamis, di mana beliau juga menyampaikan baucer untuk tujuh pemasangan VSAT ConnectMeNow di sini kepada Pegawai Daerah Bakri Nanun.

Katanya, kampung-kampung yang diperuntukkan untuk program ini adalah Kampung Andap, Kampung Popot, Kampung Bak Bak, Kampung Bingolon Laut, Kampung Gumandong, Kampung Rampai dan Hutan Simpan Loro.

“VSAT adalah stesen bumi bersaiz kecil yang digunakan dalam pengiriman dan penerimaan isyarat data, suara dan video melalui rangkaian komunikasi satelit.

Sebelum ini, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Negeri (MOSTI), yang merupakan badan pelaksana negara telah memasang lima fasiliti VSAT untuk tujuan percubaan di Ranau, Tambunan, Pitas, Papar dan di Institut Latihan Penyelidikan dan Teknologi Papar.

“Tahun depan, MOSTI negeri akan memasang kemudahan VSAT pada 300 tapak yang diperuntukkan untuk melengkapkan program Jaringan Digital Nasional (Jendela), yang akan dilaksanakan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

SKMM telah memperuntukkan 138 tapak untuk pemasangan VSAT di Sabah juga bekerjasama rapat dengan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk memasang VSAT di 59 sekolah dikenalpasti tidak mempunyai sambungan internet.

Dalam acara yang sama itu juga, Ketua Menteri Sabah menandatangani plak program Jendela sebagai tanda pelancaran di peringkat negeri.

“Program Jendela telah dirumuskan untuk memenuhi keperluan memperbaiki kualiti dan liputan jalur lebar, mengurangkan harga jalur lebar dan menyediakan akses kepada semua lapisan masyarakat.

“Infrastruktur komunikasi terutamanya rangkaian gentian diperlukan untuk menyokong agenda ekonomi digital dan membolehkan semua rakyat memanfaatkan peluang yang ditawarkan dalam teknologi dan inovasi terkini, “katanya.

Menurut Hajiji lagi, Sabah diperuntukkan RM3.5 bilion untuk melaksanakan program Jendela, yang diharapkan dapat meningkatkan internet 4G negeri kepada 90 peratus tahun 2023.

Sehingga Mei tahun ini, sebanyak 51 menara telekomunikasi sudah dibina sementara 483 lagi sedang dalam proses pembinaan.

Pada masa yang sama, kira-kira 1,729 menara telah ditingkatkan dari 3G menjadi 4G sementara selebihnya 1.648 masih dalam proses peningkatan untuk daerah itu sahaja, manakala lapan menara telekomunikasi baru telah siap dan beroperasi di Kampung Kubatang, Kampung Lodung, Kampung Indarason Laut, Kampung Rondomon, Kampung Membatu, Kampung Inukiran, Kampung Panikuan dan Kampung Toporoi.

Turut hadir semasa lawatan kerja Ketua Menteri Sabah itu ialah Menteri Tugas-Tugas Khas, Datuk Ariffin Arif, Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Jahid Jahim, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Yakub Khan, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Jafry Arifin dan Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Ir Shahelmy Yahya juga Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Sr Safar Untong.

RELATED ARTICLES
Utama

Juliah santuni anak-anak istimewa PPDK Tuaran

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya