Ketua Menteri Sabah lancar Program Bantuan Ihsan Komputer (BAIK)

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 28 Second

KUDAT: Seramai 513 pelajar dari pelbagai sekolah di sini menarik nafas lega setelah menerima komputer riba dari Kerajaan Negeri untuk membantu dan memudahkan pembelajaran mereka dalam talian.

Penyerahan ini diadakan bersempena dengan pelancaran rasmi Program Bantuan Ihsan Komputer (BAIK) oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor di Golf and Marina Resort, Kudat pada Khamis (12 Ogos 2021).

Penerimaan bagi pihak semua penerima di Sabah diwakili oleh Timbalan Pengarah Pendidikan Dr Kassim Hussein sementara Pegawai Pendidikan Daerah Kusdi Ribut menerima komputer riba untuk pelajar yang layak di Kudat.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri memberikan 10,000 unit komputer riba kepada mereka yang kurang mampu iaitu pelajar yang menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) tahun ini di Sabah.

“Sebanyak RM15 juta telah diperuntukkan untuk fasa pertama program ini. Menteri Tugas-Tugas Khas bekerjasama dengan Jabatan Pelajaran Negeri bertanggungjawab dalam mengenalpasti penerima yang layak dari sekolah menengah (SMK dan SMJK – 9,842 pelajar) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (158 pelajar).

“Sementara komputer riba dibekalkan oleh Sains, Teknologi dan Inovasi Sabah Kementerian melalui Sabah Net selama tiga bulan bermula 19 Julai,”katanya.

Menurut Hajiji, kerajaan memutuskan untuk memberikan komputer riba kepada calon SPM dan STPM bukan hanya untuk menolong mereka dalam program Pengajaran dan Pembelajaran dari Rumah (PdPR) tetapi juga untuk kegunaan masa hadapan mereka di Institusi Pengajian Tinggi.

BAIK disokong oleh perkhidmatan VSAT ConnectMeNow dan Program Jendela.

Terdahulu, Hajiji berkesempatan singgah di Kampung Landung Ayang dekat sini secara peribadi menyerahkan komputer riba tersebut kepada Muhd ​​Azman Sumar, 19, yang akan menduduki STPM di SMK Kudat tahun ini.

Hajiji juga menyampaikan cek replika berjumlah RM144,000 kepada 72 pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan STPM 2020. Pelajar yang akan menerima RM2,000 setiap seorang diwakili oleh Dr Kassim.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *