Potensi besar dalam kerjasama rentas sempadan di BIMP-EAGA – Hajiji

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 12 Second

KOTA KINABALU: Tindakan harus diambil untuk mempercepat pertumbuhan Kawasan Pertumbuhan Asia Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA), yang masih merupakan platform yang sangat relevan untuk mewujudkan kerjasama antara negara- negara anggota.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata untuk Malaysia, khususnya Sabah, terdapat banyak potensi dalam kerjasama rentas sempadan dalam sektor keutamaan yang diperuntukkan oleh BIMP-EAGA iaitu pengangkutan, hubungan tenaga dan tenaga, perdagangan dan pelaburan, ICT, industri agro dan perikanan, pelancongan, persekitaran serta sosial budaya dan pendidikan.

“Ini sesuai dengan rancangan strategik pembangunan lima tahun kerajaan saya bermula tahun 2021, iaitu Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang saya lancarkan awal tahun ini,” katanya dalam ucapan alu-aluannya pada Persidangan Dalam Talian Tenaga BIMP-Eaga dan Pameran (BECE) yang pertama, pada Isnin yang dianjurkan oleh Midas Events Management.

Teks ucapannya disampaikan oleh Utusan Khas (Special Envoy) BIMP-EAGA Sabah, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Hajiji berkata, pelaksanaan SMJ sesuai dengan kerangka utama pembangunan nasional melalui Wawasan Kemakmuran Bersama 2030.

“Tiga teras utama SMJ adalah sektor pertanian, perindustrian, dan pelancongan sebagai tumpuan kepada Pertumbuhan Ekonomi termasuk modal insan dan kesejahteraan rakyat; rangkaian infrastruktur dan kelestarian hijau,” katanya.

Beliau yakin BIMP-EAGA, yang juga merupakan kumpulan terbesar serantau di Asia yang bertujuan mempercepat pembangunan ekonomi, meningkatkan daya saing eksport, dan meningkatkan daya tarik di Kawasan Pertumbuhan Asia Timur kepada pelaburan tempatan dan asing, memiliki prospek yang lebih besar pada masa akan datang.

“Malaysia komited untuk terus mendukung dan meningkatkan kerjasama dalam BIMP- EAGA” katanya dan menambah bahawa BIMP-EAGA telah bergerak jauh sejak awal penubuhannya pada tahun 1994.

Hajiji berkata, tema “Sektor Tenaga BIMP-EAGA – Peluang & Cabaran” sesuai dengan tujuan memperbaharui pemain industri mengenai cabaran yang dihadapi industri minyak dan gas serta industri infrastruktur tenaga.

“Saya percaya anda akan meluangkan masa untuk membincangkan banyak topik yang relevan termasuk peluang dan penyelesaian, pengalaman aplikasi, mencari rakan global untuk bekerjasama pada masa depan, serta pembiayaan infrastruktur,” katanya.

Katanya, laluan pertumbuhan BIMP-EAGA hingga 2025 dipandu oleh teras strategi jangka panjang untuk meningkatkan hubungan di dalam dan di luar BIMP-EAGA bagi menjadikan wilayah ini sebagai pengeluar makanan di Asean dan seluruh Asia; mempromosikan BIMP- EAGA sebagai destinasi pelancongan utama; memastikan pengurusan sumber semula jadi yang mampan, dan mempromosikan hubungan masyarakat melalui sosial-budaya dan pendidikan.

Sabah, katanya telah mencapai kejayaan baru-baru ini yang akan membantu mewujudkan Borneo Grid dan Asean Power Grid yang lebih luas, yang merupakan Projek Prasarana BIMP-EAGA di bawah BIMP-EAGA VISI 2025 (BEV 2025) serta aspirasi BIMP-EAGA untuk meningkatkan akses tenaga khususnya ke kawasan luar bandar.

Pada 6 Ogos 2021, syarikat utiliti Sabah iaitu Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) telah menandatangani Perjanjian Pertukaran Tenaga dan Sambungan dengan anak syarikat Sarawak Energy Berhad (SEB), Syarikat SESCO Bhd, untuk membenarkan hubungan tenaga elektrik antara kedua-dua negara jiran.

“Strategi sektor BIMP-Eaga PEI (Tenaga dan Infrastruktur Tenaga) berpusat pada mempromosikan penggunaan sumber tenaga sub-wilayah yang optimum untuk meningkatkan akses tenaga terutama di kawasan luar bandar, mengoptimumkan penggunaan sumber tenaga domestik dan meningkatkan keselamatan tenaga serantau,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Hajiji berbesar hati mengetahui bahawa banyak perniagaan kekal bertahan dan telah mengambil kesempatan untuk merebut peluang walaupun ada berbagai halangan yang ditimbulkan oleh pandemik COVID-19.

“Sejak setahun lalu, pengusaha perusahaan di seluruh dunia telah menghadapi banyak gangguan, ketidakpastian dan cabaran yang belum pernah terjadi sebelum ini akibat pandemik COVID-19.

“Memang pandemik ini telah mengubah hampir setiap aspek kehidupan kita termasuk bagaimana kita menjalankan perniagaan. Ini mendorong banyak orang untuk mencari kaedah baharu dalam melakukan sesuatu.

“Kita melihat banyak organisasi memulakan strategi perniagaan baharu atau mengubah model perniagaan. Ini adalah norma baharu untuk terus kekal dalam perniagaan,” katanya.

Antara yang menghadiri persidangan dan pameran dalam talian itu adalah Menteri Tenaga dan Sumber Mineral Indonesia, Arifin Tasrif dan Pengerusi Lembaga Pembangunan Mindanao, Filipina, Setiausaha Emmanuel F. Piñol serta Pengurus Projek dan Pengerusi Penganjur BECE, Dolly Jimayol.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *