Timbul Keraguan Namun Tetap Yakin Terima Vaksin COVID-19

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 19 Second

TENOM : Perasaan ragu dan takut seorang petani, Acho Balang,60,untuk menerima vaksin COVID-19 sejak sebulan lalu kini berubah selepas mendapat maklumat di kaunter program jangkauan luar Badan Bertindak Imunisasi COVID-19 (CITF). 

Acho yang berasal dari  Kampung Baru Jumpa Tenom didaftarkan sebagai penerima vaksin melalui aplikasi MySejahtera oleh anak perempuannya, Jenefer Acho, 36, menggunakan telefon pintar miliknya.

“Sebelum ini, saya ragu dengan vaksin, risau adakah ia benar-benar selamat tetapi selepas hadir ke program ini, saya mulai yakin selepas mendengar  penjelasan doktor yang bertugas dan vaksin ini memang penting untuk melindungi diri dan keluarga.

“Saya berterima kasih kepada kerajaan yang memberi vaksin kepada kami sekeluarga dan sekarang saya hanya menunggu tarikh temu janji untuk vaksin dos kedua,” katanya.

Hadir sama pada program itu Pengarah Penerangan Sabah Nadzerah Abdullah.

Rakan sekampung Acho, Kamiah Basir, 71, juga dilihat gembira selepas menerima dos pertama vaksin jenis Sinovac di Dewan Gereja Kampung Baru Jumpa, disini semalam.

“Saya mendapatkan tidur dengan cukup, bersarapan pagi dan minum air yang banyak sebelum menerima vaksin atas nasihat kawan-kawan.

“Apabila disuntik tadi, saya rasa lebih tenang sebab vaksin ini sangat penting untuk diri dan keluarga saya,” katanya.

Berbeza dengan Acho, penerima vaksin sama, Yangan Kapong, 63, dari Kampung Sugiang Baru Kemabong teruja menunggu giliran divaksinasi.

“Selepas mendapat tahu tentang program jangkauan CITF ini, saya rasa sangat teruja sebab vaksin penting untuk menghindarkan diri kita daripada wabak COVID-19,”katanya. – PENERANGAN

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *