Jerry Ucap Terima Kasih Kepada KM Kerana Pertahankan Kebebasan Beragama & Keharmonian Etnik Di Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 15 Second

KOTA KINABALU: Presiden Majlis Gereja-Gereja Sabah Datuk Ir Jerry Dusing merakamkan tanda terima kasih kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor kerana mempertahankan kebebasan beragama dan keharmonian etnik di Sabah.

“Kami sangat berterima kasih kepada pelbagai pemimpin Sabah, termasuk Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, kerana tegas menyatakan bantahan keras mereka untuk rancangan sedemikian, dan komitmen mereka untuk mempertahankan kebebasan beragama dan keharmonian etnik di Sabah,” kata Jerry dalam satu kenyataan media hari ini.

Katanya, hampir dua tahun Malaysia telah mengalami kemelut politik yang belum pernah terjadi sebelumnya dan pandemik global COVID-19 yang belum pernah terjadi sebelumnya.

“Semua kaum dan semua penganut agama di Sabah termasuk saudara-saudara kita di Semenanjung dan Sarawak juga sudah terlalu banyak menumpahkan air mata dan sangat menderita dengan keadaan yang berlaku di negara kita.

“Namun, tuhan telah merahmati, kita telah terhindar dari sebarang konflik etnik atau agama serta pergolakan awam di Malaysia.

“Ini adalah bukti kesaksian yang bersinar terhadap ketahanan dan keharmonian “Keluarga Malaysia”, yang dibina berdasarkan asas saling menghormati, toleransi dan kekeluargaan,” kata Jerry.

Jerry dalam kenyataannya mengatakan bahawa pada malam Hari Malaysia 2021 yang mencabar ini, beliau menggesa para pemimpin negara agar terus saling menghargai selaras dengan prinsip asas dalam Perlembagaan Persekutuan yang menyatukan semua rakyat, saling menghormati untuk kesejahteraan bersama.

“Bukan untuk menekankan perbezaan tetapi membimbing Malaysia keluar dari pandemik COVID-19 ini dan bukan menanam benih kebencian malah lebih penting fokus dalam menangani banyak isu-isu yang menyebabkan penderitaan rakyat, demi kesejahteraan semua Rakyat Malaysia,” tegasnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *