Setiap ‘perjanjian baharu’ dengan Putrajaya perlu berdasarkan MA63 – Maximus

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 52 Second

KOTA KINABALU: Melupakan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) untuk merangka ‘perjanjian baharu’ dengan pihak kerajaan bukanlah langkah yang tepat.

Menjawab cadangan bekas speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata MA63 amat penting kerana tanpanya, tidak akan ada rujukan dan asas untuk membincangkan isu-isu yang dapat memberikan manfaat kepada Sabah dan Sarawak.

“Kita perlu memahami bahawa MA63 dan Akta Malaysia juga dibentangkan di peringkat Parlimen, serta Dewan Undangan Negeri Sabah dan Sarawak.

“Jika kita ingin merangka perjanjian baharu, perjanjian itu perlu dibentangkan di Parlimen dan kedua-dua DUN untuk mendapatkan persetujuan,” jelas beliau.

Dalam satu kenyataan akhbar, Pandikar Amin mencadangkan agar MA63 dilupakan dan buat perjanjian baharu dengan Putrajaya kerana beliau percaya ia akan dapat memberi manfaat kepada Sabah dan Sarawak.

“Beliau perlu memahami bahawa persekutuan mesti mempunyai perjanjian, jika tidak, anda tidak mempunyai titik rujukan asas. Maknanya, dalam hal ini, jika tidak ada MA63, maka tiada titik rujukan asas.

“Katakan jika anda tidak berpuas hati dengan perlembagaan persekutuan sedia ada, apa dokumen rujukan yang boleh anda gunakan untuk membahaskannya?

“Sudah tentu kita perlu membuat perjanjian baharu dengan Putrajaya … tetapi ia mesti berdasarkan MA63,” kata Maximus.

Beliau menjelaskan bahawa dari sudut undang-undang, sekiranya terdapat individu berhadapan dengan rungutan, aduan, atau pecah amanah, mereka berhak menolak sekiranya ia bercanggah dengan perjanjian yang ditandatangani.

“Oleh itu, pihak yang menghadapi isu ketidakpatuhan terhadap sebarang perjanjian boleh membuat aduan dan membuat rayuan untuk tindakan selanjutnya. Sekiranya proses itu gagal, hanya dengan itu, anda boleh melupakan MA63 dan memilih proses perundangan atau demokrasi berpolitik.

“Namun, Malaysia masih memiliki pemimpin yang berfikiran waras, bukan hanya di peringkat Kerajaan Pusat, tetapi juga di Sabah dan Sarawak, yang komited untuk memelihara, mengukuhkan dan memperbaharui Persekutuan Malaysia, dan ia akan mengembangkan ideologi Sabah Maju Jaya dan Sarawak sebagai rakan sekutu Persekutuan,”katanya.

Pandikar Amin, dalam kenyataannya, turut menyatakan kekecewaannya kerana tidak ada seorang pemimpin dari Sabah atau Sarawak yang pernah dilantik sebagai timbalan perdana menteri atau menteri kewangan, dan mempersoalkan apakah pemimpin dari semenanjung merasakan bahawa pemimpin Sabah dan Sarawak tidak mempunyai ciri-ciri pemimpin nasional.

“Mengenai perkara ini, saya turut bersama dengan rakyat Sabah dan Sarawak yang bersetuju dengan kenyataan Tan Sri Pandikar Amin,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *