Hari Sukan Negara Platform Terap Budaya Sukan Dalam Kalangan Masyarakat

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU: Program Hari Sukan Negara (HSN) adalah platform terbaik menerapkan budaya sukan dalam kalangan masyarakat seterusnya untuk meningkatkan pembangunan sukan di negeri ini.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor turut melahirkan “Dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12), yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini, pembangunan sukan antara yang diberi penekanan.Justeru, Kementerian Belia dan Sukan negeri perlu mengambil peluang dalam RMK12 untuk turut membangunkan sukan di negeri ini,”katanya.

Ketua Menteri berkata, sambutan Hari Sukan Negara pada tahun ini sedikitberbeza kerana disesuaikan dengan SOP semasa yang dikuatkuasakan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Sambutan pada kali ini juga diraikan secara sederhana tanpa melibatkan perhimpunan yang ramai dan tertakluk kepada SOP yang ditetapkan. Oleh itu,semua acara Hari Sukan Negara kali ini dilaksanakan secara hibrid dengan menggunakan aplikasi-aplikasi tertentu dalam teknologi terkini seperti strava, garmin, nike run club dan sebagainya.


“Ini menunjukkan rakyat Sabah juga tidak ketinggalan untuk menerapkan Perkembangan Revolusi Perindustrian Keempat atau IR4.0 dalam semua aspek, terutamanya dalam bidang sukan antarabangsa. gembira melihat komitmen dan semangat tinggi rakyat Sabah untuk merayakan Hari Sukan Negara 2021 dalam suasana dan norma baharu.

“Saya melihat rakyat Sabah tidak menjadikan pandemik COVID-19 ini sebagai alasan untuk tidak bersukan atau beriadah. Ini menunjukkan bahawa masyarakat Sabah sentiasa sedar bahawa bersukan itu adalah satu amalan gaya hidup yang sihat.

“Pembukaan beberapa aktiviti sukan di negeri ini sudah pasti menjadi berita gembira kepada mereka yang gemar bersukan. Justeru, manfaatkanlah sepenuhnya mana-mana kemudahan sukan yang disediakan dan yang dibenarkan, dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

“Dalam pada itu, sambutan Hari Sukan Negara adalah platform untuk menerapkan budaya bersukan dalam kalangan masyarakat seterusnya menjadikan Malaysia sebagai sebuah ‘Negara Bersukan’ atau sporting nation.

Sporting nation adalah salah satu aspirasi atau sasaran kerajaan untuk merealisasikan WawasanKemakmuran bersama 2030, selain sebagai wadah perpaduan rakyat dan penyatuan nasional,” katanya.ketika merasmikan sambutan Hari Sukan Negara peringkat negeri di Kompleks Sukan Kota Kinabalu, di sini pada Sabtu.

Hajiji turut meminta Kementerian Belia dan Sukan Sabah agar terus membangunkan sukan di negeri ini sekali gus mampu melahirkan atlit yang mengharumkan nama negara hingga ke peringkat antarabangsa.

“Dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12), yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini, pembangunan sukan antara yang diberi penekanan.Justeru, Kementerian Belia dan Sukan negeri perlu mengambil peluang dalam RMK12 untuk turut membangunkan sukan di negeri ini,” katanya.

Ketua Menteri berkata, sambutan Hari Sukan Negara pada tahun ini sedikit berbeza kerana disesuaikan dengan SOP semasa yang dikuatkuasakan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Sambutan pada kali ini juga diraikan secara sederhana tanpa melibatkan perhimpunan yang ramai dan tertakluk kepada SOP yang ditetapkan. Oleh itu, semua acara Hari Sukan Negara kali ini dilaksanakan secara hibrid dengan menggunakan aplikasi-aplikasi tertentu dalam teknologi terkini seperti strava, garmin, nike run club dan sebagainya.

“Ini menunjukkan rakyat Sabah juga tidak ketinggalan untuk menerapkan Perkembangan Revolusi Perindustrian Keempat atau IR4.0 dalam semua aspek, terutamanya dalam bidang sukan antarabangsa.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *