Harga Lantai Getah Perlu Ditingkatkan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 15 Second

TUARAN: Harga lantai getah perlu ditingkatkan dalam usaha membantu para pekebun kecil getah.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, kerajaan akan mencari jalan untuk meningkatkan harga getah yang telah ditetapkan kerana ia merupakan sebahagian dari usaha kerajaan dalam membantu merancakkan lagi kegiatan eksport getah ke luar negara.

“Inisiatif ini sekali gus dapat menggelakkan pengusaha getah beralih kepada penanaman kelapa sawit.

“Oleh sebab itu, saya menyokong kenyataan Pengerusi Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) supaya harga lantai getah dapat ditingkatkan walaupun ia agak sukar tapi kita harus mencari jalan, kalau tidak mereka akan beralih kepada tanaman kelapa sawit.

“Juga perlu diperluaskan, jumlah hektar tanaman getah kerana terdapat 80,000 ribu pekebun kecil di Sabah,” katanya selepas mengadakan lawatan ke Kilang Getah SMR Tuaran, pada Selasa.

Tambah beliau, lawatan tersebut bertujuan meninjau kilang memproses getah SMR milik anak syarikat kerajaan negeri Sabah iaitu Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS) yang mempunyai kolaborasi dengan Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB).

“Kilang ini mampu memproses 150 tan getah sehari dan 50,000 ribu tan setahun dan ia juga membekalkan getah SMR kepada kilang tayar Bridgestone serta turut mengeksport SMR ke China.

“Di kilang getah ini mempunyai lebih kurang 300 orang pekerja dan dalam keadaan yang memuaskan dalam meneruskan perniagaan lebih baik.

“LIGS mempunyai tiga buah kilang yang terdapat di Tuaran, Tenom dan Beaufort.

“Pekebun-pekebun kecil juga mempunyai tempat untuk menjual getah mereka,” ujarnya.

Turut hadir, Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah, Datuk Jahid Jahim dan Pembantu Menteri Kewangan Negeri, Jasnih Daya. – Penerangan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *