HomeUtamaTidak Patuh SOP & Sikap Sambil Lewa, Penyumbang Kepada Kes Sporadik Tinggi

Tidak Patuh SOP & Sikap Sambil Lewa, Penyumbang Kepada Kes Sporadik Tinggi

Read Time:1 Minute, 16 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU : Kebenaran kelonggaran pelbagai sekatan serta tahap pematuhan kepada prosedur operasi standard (SOP) dikalangan masyarakat yang semakin menurun berkemungkinan menjadi antara penyumbang kepada kes-kes jangkitan bergejala atau sporadik yang tinggi.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, keghairahan untuk kembali kepada gaya hidup sebelum pandemik membawa kepada sikap sambil lewa masyarakat.

Katanya, ia termasuklah kelalaian mematuhi semua SOP semasa bersosial, di tempat kerja dan di khalayak ramai.

“Jumlah kes yang dicatatkan hari ini ialah 502, penurunan 90 kes berbanding angka semalam iaitu sebanyak 592. Selain empat kes kematian dilaporkan pada hari ini iaitu dua kes di daerah Tenom dan masing-masing satu kes di Sandakan dan Keningau.

“Daripada 502 kes yang dicatat hari ini menunjukkan 223 kes adalah kes-kes yang didaftar lewat dua hari atau lebih setelah keputusan saringan diketahui. Ini bermakna hanya 279 atau 55.6% kes berlaku dalam tempoh 24 jam yang lalu.

“Manakala kes-kes baharu yang diperolehi melalui saringan bergejala masih tinggi iaitu sebanyak 179 kes atau 35.7% daripada jumlah kes yang direkodkan,” katanya.

Dalam pada itu, turut dinyatakan sebanyak 17 daerah mencatatkan penurunan jumlah kes, namun lapan daerah merekodkan pertambahan kes sementara kes di dua daerah tidak berubah sebagaimana semalam.

“Kes-kes di Ranau dan Keningau pula naik dua kali ganda jumlah semalam, daripada 28 kes ke 56 kes di Ranau dan 24 kes ke 49 kes di Keningau.

“Ranau juga satu-satunya daerah di Sabah yang mencatatkan jumlah kes melepasi angka 50 kes,” ujar Masidi.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Aktiviti Pendataan Digital pendatang asing masih dilaksanakan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya