SDB Penting Untuk Bantu Kerajaan Memajukan Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 13 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Bank Pembangunan Berhad (SDB) diminta untuk memulihkan perniagaannya dan membantu Kerajaan Negeri dalam membangunkan Sabah.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor berkata, bahawa matlamat utama kerajaan adalah untuk merombak SDB dan melihat SDB penting untuk memajukan negeri Sabah.

“Sebab itu apabila saya mengambil alih sebagai Ketua Menteri, perkara pertama dalam fikiran saya ialah SDB.

Saya mahu ia berfungsi dengan cekap dan maju kerana ia adalah jentera penting dalam pembangunan Kerajaan Negeri,” katanya semasa lawatan kerja sulungnya ke SDB di Wisma Tun Fuad Stephens di sini, pada Isnin.

Turut hadir ialah Pengerusi SDB, Datuk Pangiran Hassanal Pg Mohd Tahir dan Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif SDB Datuk Vincent Pung.

Hajiji juga diberi taklimat mengenai prestasi keseluruhan SDB oleh Pung yang mengambil alih SDB sebagai MD dan CEO kira-kira 11 bulan yang lalu.

Hajiji yakin di bawah pimpinan Datuk Vincent Pung dan Datuk Pangiran Hassanel Pg Mohd Tahir, SDB akan dapat mencari jalan bukan sahaja untuk menjenamakan semula tetapi juga melaksanakan tanggunjawab untuk membantu Kerajaan Negeri.

Katanya, bahawa objektif utama beliau adalah untuk meningkatkan ekonomi Sabah menerusi Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) dan Pelan Pemulihan Ekonomi, yang bertujuan untuk mewujudkan iklim perniagaan yang mesra untuk menarik pelabur datang dan dalam proses mencipta lebih banyak pekerjaan untuk rakyat Sabah.

Dalam pada itu, Hajiji turut melancarkan risalah SDB yang merangkumi perkhidmatan institusi yang mengetengahkan tiga peranan utama SDB dalam menggalakkan pembangunan Sabah, iaitu Pembiayaan, Nasihat dan Pelaburan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *