HomeUtamaDBKK Raih Dua Anugerah Sempena Hari Kesihatan Persekitaran Sedunia Peringkat Kebangsaan Tahun...

DBKK Raih Dua Anugerah Sempena Hari Kesihatan Persekitaran Sedunia Peringkat Kebangsaan Tahun 2021

Read Time:1 Minute, 47 Second

KOTA KINABALU: Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) telah menerima Pengiktirafan Cemerlang Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) melalui Program Kesihatan Persekitaran Tahun 2021 bagi dua kategori iaitu Program Premis Makanan Bersih (Anjung Senja) dan Program Pasar Awam Bersih (Pasar Besar Kota Kinabalu).

Mayor DBKK Datuk Noorliza Awang Alip berkata, pengiktirafan berkenaan telah disampaikan oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia, Dato’ Sri Reezal Merican Naina Merican sempena Hari Kesihatan Persekitaran Sedunia Peringkat Kebangsaan Tahun 2021 yang berlangsung pada 12 November 2021 yang lalu di Dewan Kristal, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Katanya, sejumlah 105 Pihak Berkuasa Tempatan dari seluruh negara telah menyertai program ini, yang berlangsung dari bulan Mac hingga Ogos 2021, iaitu melibatkan empat kategori telah dipertandingkan dan tiga pemenang dari setiap kategori diberi pengiktirafan cemerlang.

Menurut Noorliza, Program Premis Makanan Bersih PBT 2021 dilaksanakan bertujuan untuk meningkatkan tahap kebersihan premis makanan medan selera terpilih kepada gred B dan ke atas.

“Ini mewujudkan persaingan sihat dalam kalangan pemilik premis makanan untuk meningkatkan tahap kebersihan premis mereka serta meningkatkan nilai estetika medan selera yang terlibat”,katanya.

Manakala, objektif Program Pasar Awam Bersih PBT 2021 adalah untuk meningkatka kualiti pengurusan pasar awam dan status sanitasi pasar awam di seluruh negara, mendapatkan komitmen dan kebertanggungjawaban PBT dalam program dan perkhidmatan pembersihan pasar.

Selain memperkenal serta mempromosikan konsep ‘Pasar Sejahtera’ serta mewujudkan satu sistem pengurusan pasar yang seragam, bersistematik dan efektif dalam program pengurusan pasar awam di kawasan PBT.

Sementara itu, Noorliza telah berbesar hati menerima anugerah berkenaan dan merakamkan gambar kenangan bersama ahli-ahli Jawatankuasa Program Kesihatan Persekitaran DBKK yang diketuai oleh Tuan Robert Lipon, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), DBKK.

Hadir sama ialah ketua-ketua jabatan yang terlibat, Pengarah Jabatan Kesihatan Persekitaran Bandaraya (JKPB), Syron A. Tunggolou, Pengarah Jabatan Pelesenan, Lizawana Matin, Pengarah Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal, Leong Tze Fui, Pengarah Jabatan Landskap, Rozie Khan, Pengarah Jabatan Pengurusan Data dan Pendigitalan, Rusli Nurdin serta pegawai-pegawai JKPB.

“DBKK mengucapkan ribuan terima kasih kepada Jabatan Kerajaan Tempatan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan atas penganjuran program tersebut.

“Setinggi-tinggi penghargaan juga diucapkan kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dan Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah atas pencalonan DBKK menyertai program berkenaan,” tambah Noorliza.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Kerajaan negeri tidak pinggir wakil rakyat pembangkang, tetap...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya