HomeEkonomiCCA Tingkatkan Kerjasama Kerajaan Negeri Sabah - PETRONAS Dalam Pembangunan Industri Minyak...

CCA Tingkatkan Kerjasama Kerajaan Negeri Sabah – PETRONAS Dalam Pembangunan Industri Minyak & Gas

Read Time:1 Minute, 17 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri Sabah dan Petroliam Nasional Berhad (PETRONAS) mengumumkan menandatangani Perjanjian Kolaborasi Komersial atau Commercial Collaboration Agreement (CCA) hari ini adalah untuk meningkatkan lagi kerjasama antara kedua-dua pihak dalam pembangunan industri minyak dan gas di Sabah.

Menurut satu kenyataan media bersama oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Seri Safar Untong dan Presiden dan Kumpulan Ketua Pegawai Eksekutif PETRONAS, Datuk Tengku Muhammad Taufik, hari ini, Perjanjian itu, yang telah dimeterai di bawah kendalian Kerajaan Persekutuan, adalah bukti hubungan saling menguntungkan yang semakin meluas antara Negeri Sabah dan PETRONAS, sebagai perbadanan minyak dan gas negara, dalam merealisasikan tanggungjawab sepenuhnya dan berpotensi penuh dalam industri minyak dan gas domestik.

Katanya, khususnya, bagi pihak Negeri Sabah, objektif Perjanjian ini adalah untuk meningkatkan hasil daripada pengeluaran minyak dan gas di Sabah dengan meningkatkan penyertaannya dalam industri minyak dan gas serta nilai rantaian dan penglibatan yang lebih besar bersama PETRONAS dalam pembangunan industri minyak dan gas di negeri ini.

Negeri Sabah, melalui Entiti Milik Negeri yang dicalonkan akan berpeluang untuk meningkatkan penyertaannya dalam pengaturan petroleum huluan termasuk dalam perkongsian dengan PETRONAS Carigali Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh PETRONAS, juga seperti dalam perniagaan pertengahan dan hiliran minyak dan gas di dalam negeri.

Menandatangani Perjanjian ini menandakan lembaran baharu kerjasama yang lebih erat antara Kerajaan Negeri Sabah dan PETRONAS.

Justeru, ke arah mencapai objektif ini, satu rangka kerja perundingan akan diwujudkan di mana kedua-dua pihak akan terlibat secara bersama, perkara yang penting kepada industri untuk mengekalkan perniagaan yang mampan, kondusif dan persekitaran pelaburan untuk kepentingan negeri dan negara.

RELATED ARTICLES
Utama

QSB kukuh kolaborasi dalam pengurusan kesihatan pekerja asing

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya