Ketua Pemuda PBS Christoper Mandut

Maximus Gigih Pastikan Tuntutan Sabah & Sarawak Didengar

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 33 Second

KOTA KINABALU: Kelulusan Rang Undang-Undang (RUU) untuk meminda Perlembagaan Persekutuan berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 di Dewan Rakyat Selasa lepas adalah hasil usaha tanpa henti Presiden Parti Bersatu Sabah Datuk Seri Dr Maximus Ongkili untuk mendapatkan hak mutlak Sabah dan Sarawak seperti yang termaktub dalam MA63.

Ketua Pemuda PBS Christoper Mandut (gambar) turut menyifatkan sifat Maximus yang sentiasa “menyelesaikan apa yang dimulakannya” sebagai pemacu utama memastikan tuntutan dan hak rakyat Sabah dan Sarawak dipulihkan dan dihormati.

“Beliau adalah seorang yang sangat gigih, dan selepas hampir dua tahun mengetuai portfolio Hal Ehwal Sabah dan Sarawak di bawah Jabatan Perdana Menteri, beliau mengendalikan isu-isu berkaitan MA63, sama ada secara langsung ataupun tidak.

“Berbekalkan pengalaman luas sebagai menteri persekutuan, serta kerjasama dan hubungan baik dengan rakan-rakan dalam Kabinet (persekutuan), beliau menyuarakan pandangan dan isu-isu yang amat dekat dihati kita di Sabah dan Sarawak, termasuklah kesejahteraan rakyat dan pembangunan negeri,” kata Christoper.

Christoper juga mengucapkan tahniah kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar atas usaha beliau dalam memastikan rang undang-undang diluluskan sebulat suara di Dewan Rakyat pada Selasa.

“Saya percaya ini adalah permulaan kepada banyak perkara baik yang akan datang. Kelulusan rang undang-undang ini sememangnya merupakan satu pengiktirafan terhadap hak dan tuntutan khas Sabah dan Sarawak apabila ia membentuk Malaysia bersama Malaya 58 tahun lalu,” tambahnya.

Pindaan Perlembagaan Persekutuan menyaksikan MA63 diletakkan pada kedudukan yang sama dengan Perjanjian Persekutuan 1948 dan 1957 kerana ia memperincikan peringkat pembentukan dan hala tuju Malaysia daripada Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan arahan Persekutuan Tanah Melayu. Malaya 1957 apabila Perlembagaan Persekutuan diterima pakai pada tahun 1957.

Menurut Wan Junaidi, pindaan itu bermakna meletakkan MA63 dalam Perlembagaan Persekutuan untuk menjadi Malaysia sebenar dalam konteks tiga perjanjian – Perjanjian Persekutuan 1948, Perjanjian Persekutuan 1957, dan MA63, sekaligus memberikan maruah kepada Sabah dan Sarawak sebagai sebahagian daripada Malaysia.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *