HomeUtamaSyarikat Korporat Melalui Kerjasama KKR Bantu Mangsa Banjir

Syarikat Korporat Melalui Kerjasama KKR Bantu Mangsa Banjir

Read Time:2 Minute, 27 Second

Oleh YUSOF MOHAMAD

KLANG: Syarikat korporat Road Care Sdn. Bhd. dengan kerjasama Pejabat Timbalan Menteri Kerja Raya telah menyumbang sebanyak 50 set bantuan banjir terdiri daripada bantal, selimut dan tilam nipis kepada manga banjir di Sri Muda, Shah Alam pada Rabu.

Penyerahan sumbangan tersebut telah disempurnakan oleh Timbalan Menteri Kerja Raya Kementerian Kerja Raya (KKR) Datuk Arthur Joseph Kurup dan agensi yang telah giat melaksanakan misi pasca banjir bagi membantu mangsa-mangsa yang terjejas akibat banjir bermula pada 30 Disember 2021- 2 Januari 2022 dengan penglibatan seramai 800 Sukarelawan KKR dan agensi.

Dalam pada itu, Arthur turut berkesempatan mengadakan perjumpaan dengan warga Sabah yang juga terkesan dalam bencana banjir di Klang.

“Kita akan memastikan warga Sabah yang berada di Semenanjung , kebajikan mereka terjaga dalam keadaan yang terbaik.

Arthur (kiri) berbual dengan mangsa banjir warga Sabah di Klang.

“Saya bertemu mereka dan kebanyakan mereka turut mengalami kerosakan rumah dan harta benda akibat dari bencana tersebut, oleh itu saya datang untuk menyampaikan bantuan barang keperluan seperti bantal, tilam dan selimut untuk meringankan serba sedikit beban yang mereka tanggung,” kata Arthur semasa mengadakan perjumpaan dan menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir warga Sabah di Klang petang tadi.

Menurut Arthur, kementeriannya mula mengaktifkan operasi pemantauan semasa bencana banjir itu berlaku dinaikkan ke peringkat ketiga iaitu pemantauan selama 24 jam bagi membantu koordinasi kepada agensi-agensi keselamatan.

“Apabila bencana banjir itu berlaku, kita telah banyak menumpukan operasi menyelamat dan syukur secara perlahan air telah surut kini kita beralih kepada fasa pembersihan dan pembaikan.

“Daripada pihak Kementerian Kerja Raya antara agensi utamanya ialah Jabatan Kerja Raya (JKR), kita mengenalpasti sebanyak 895 kerosakan terdiri daripada jalan, jambatan dan cerun malah ada beberapa jalan utama yang terputus, pihak JKR segera membuat jalan alternatif lain memastikan perhubungan masyarakat tidak terputus untuk mendapatkan keperluan asas.

“Pembaikan jalan adalah secara berfasa untuk membolehkan ia digunakan dalam masa terdekat namun dalam masa jangka panjang pembaikan adalah lebih baik untuk mengurangkan risiko bencana berkemungkinan berlaku masa akan datang,”katanya.

Dalam perkembangan lain, Arthur yang juga Ahli Parlimen Pensiangan turut berkongsi kegembiraan menyatakan pembinaan dua projek besar yang telah dilaksanakan di kawasan beliau.

“Pertama, projek pengaspalan jalan sepanjang 56 kilometer dari Sepulut ke Salong sehingga ke Pekan Pagalungan. Projek Ini akan mengubah taraf hidup penduduk di mukim-mukim dan daerah terbabit yang tidak terkecuali dalam arus pembangunan dan infrastruktur asas walaupun dalam kawasan pedalaman yang terpencil.

“Kedua, projek menaik taraf Jalan Sinaron di Sook, Keningau ke Linayukan di Tongod sepanjang 40 kilometer yang akan menjadi pemangkin pembangunan ekonomi dan menggalakkan sektor pertanian serta pelancongan setempat di sepanjang jajaran jalan berkenaan.

“Manakala kawasan Pensiangan akan mendapat 46 menara telekomunikasi yang baharu di bawah program Jalinan Digital Negara (JENDELA) yang dimulakan pada tahun lalu dan dijangka siap pelaksanaannya pada penghujung tahun ini, ianya akan membantu masyarakat luar bandar untuk mengikuti perkembangan dan pembangunan era moden walaupun dalam norma baharu serta memudahkan anak-anak akses dalam pembelajaran dan mereka yang menjalankan perniagaan atas talian,” ujar Arthur.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya