HomeUtamaPKPN Bantu Tingkat Taraf Hidup Isi Rumah Nelayan

PKPN Bantu Tingkat Taraf Hidup Isi Rumah Nelayan

Read Time:1 Minute, 54 Second

BESUT : Pelaksanaan Projek Khas Perumahan Nelayan (PKPN) merupakan usaha Kerajaan Persekutuan bagi meningkatkan taraf hidup isi rumah nelayan berpendapatan rendah.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata, ia termasuklah membaik pulih rumah, membina rumah baharu dan mewujudkan penempatan semula nelayan dengan prasarana asas.

Katanya, ia bagi memastikan golongan nelayan di seluruh negara menikmati kualiti hidup yang lebih baik dan selesa. 

“Projek PKPN ini merangkumi Bina Baru Rumah Nelayan, Baik Pulih Rumah Nelayan serta Penempatan Perumahan Semula Nelayan dimana Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) melalui Jawatankuasa Induk PKPN dipertanggungjawabkan untuk menimbang dan meluluskan permohonan PKPN.

“Bagi Program Projek Perumahan Penempatan Semula Nelayan (PSN) pula, Unit Perancang Ekonomi Negeri merupakan agensi pelaksana yang dipertanggungjawabkan untuk memantau pelaksanaan projek dan memastikan projek siap mengikut jadual yang ditetapkan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pecah Tanah Projek Perumahan PSN Benting Lintang Besut disini semalam.

Dr Ronald berkata, sehingga kini Kerajaan melalui Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) telah menerima peruntukan bagi PKPN sebanyak RM460 juta.

Katanya, Kerajaan telah memperuntukkan RM197 juta bagi program PSN di seluruh malaysia di mana sebanyak 1,772 buah rumah telah diluluskan oleh jawatankuasa untuk program ini sehingga 30 November 2021.

“Manakala, sebanyak RM247 juta untuk kategori baik pulih rumah nelayan melibatkan 23,511 buah rumah nelayan dan RM14 juta untuk kategori bina rumah baharu melibatkan 253 buah rumah nelayan.

“Bagi Negeri Terengganu pula, sebanyak 150 buah rumah nelayan telah diluluskan untuk program PSN di tiga buah lokasi iaitu Pulau Sekepeng di Daerah Kemaman, Kampung Seberang Penarik di Daerah Setiu dan Kampung Benting Lintang di Daerah Besut melibatkan peruntukan sebanyak RM13 juta.

“Saya berharap projek ini dapat dijalankan dengan segera demi kesejahteraan dan keselesaan keluarga nelayan di Negeri Terengganu ini,” katanya,

Sementara itu, Dr Ronald berkata, menerusi Bajet 2022, Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM4.82 bilion kepada MAFI.

Katanya, secara khususnya, MAFI akan menerima 1.7 bilion ringgit bagi pemberian subsidi dan insentif bagi industri pertanian serta perikanan untuk tahun 2022. 

“Untuk perancangan masa hadapan, seandainya ada permintaan daripada nelayan dan Kerajaan Negeri Terengganu, tentu sekali MAFI akan mempertimbangkan untuk menambah bilangan rumah di tapak Penempatan PSN di Benting Lintang, Besut.

“Ini adalah bagi memastikan Keluarga nelayan dapat terus meningkatkan hasil tangkapan selain meningkatkan sumber pendapatan keluarga serta bekalan sumber protein negara kita,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya