HomeUtamaSetiap Kementerian Serah Kad Laporan Pelaksanaan SMJ Pada 29 Mac - Hajiji

Setiap Kementerian Serah Kad Laporan Pelaksanaan SMJ Pada 29 Mac – Hajiji

Read Time:3 Minute, 2 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mengarahkan Laporan Status Pelaksanaan dan Pencapaian Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) akan dibentangkan setiap tahun oleh setiap kementerian negeri mulai tahun ini pada 29 Mac.

“Saya telah mengarahkan Setiausaha Kerajaan Negeri supaya pada 29 Mac ini, bukan sahaja setiap kementerian mesti membentangkan laporan masing-masing tetapi kita juga perlu menganjurkan Hari Terbuka untuk membolehkan orang ramai dengar, lihat dan rasai maksud dan nilai Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

“Saya berharap semua agensi kerajaan bersedia untuk memberikan laporan mengenai status pelaksanaan dan pencapaian inisiatif di bawah bidang kuasa masing-masing.

“Saya juga mahu agensi Persekutuan di Sabah membentangkan perancangan dan status program mereka serta projek yang sedang dilaksanakan untuk rakyat lihat dan faham,” katanya sambil menambah bahawa beliau berharap pejabat Setiausaha Persekutuan Negeri akan melakukannya menyelaraskan penyertaan agensi persekutuan semasa Hari Terbuka.

“Ini penting kerana saya berpegang teguh pada prinsip bahawa kejayaan agenda pembangunan kerajaan bukan hanya pada nilai dan makna pembangunan yang kita dengar tetapi ia juga perlu dilihat dan dirasai oleh rakyat.

“Petunjuk ekonomi awal telah menunjukkan bahawa Sabah berada di landasan yang betul, justeru SMJ memulihkan ekonomi negeri dan mencatatkan paras tertinggi sepanjang masa hasil sebanyak RM5.449 bilion bagi tahun kewangan berakhir pada 31 Disember 2021,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya semasa Perhimpunan Penjawat Awam Negeri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini pada Selasa.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan berkata kunci untuk berjaya melaksanakan agenda pembangunan adalah komitmen untuk bekerja sebagai satu pasukan.

“Sebagai pemimpin Kerajaan dan Negeri, saya memerlukan pasukan yang memahami sepenuhnya maksud hala tuju pembangunan negeri. Penerimaan dan kebersamaan adalah asas, manakala terasnya ialah komitmen dan kemahuan untuk bekerja dan mencapai matlamat bersama,” katanya.

Bagaimanapun penularan Covid-19 menjadi kritikal selepas Pilihan Raya Negeri pada Sept 2020 memerlukan Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk mengambil langkah segera untuk merangka pemulihan ekonomi Sabah strategi.

Enam bulan selepas mengambil alih Kerajaan Negeri, Kerajaan GRS melancarkan Hala Tuju SMJ pada 29 Mac 2021, melakarkan pembangunan Sabah untuk lima tahun akan datang.

“Kejayaan rancangan pembangunan ini bergantung kepada penerimaan, perpaduan, komitmen dan kehendak rakyat serta kakitangan perkhidmatan awam sebagai pemegang kepentingan utama,” katanya

Sebagaimana lambang negeri adalah milik semua rakyat Sabah, beliau berharap semua orang menerima bahawa mereka sedang menuju ke arah yang sama melalui SMJ.

“Pada masa yang sama, saya yakin semua faham bahawa itu adalah progresif dan berjaya Sabah penting untuk Malaysia secara keseluruhan. Pertumbuhan ekonomi negeri mempunyai langsung kesan kepada kadar pertumbuhan ekonomi negara. Sebagai wilayah penting, kemajuan Sabah akan mengukuhkan Persekutuan Malaysia,” ujarnya.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri amat menghargai komitmen tinggi Persekutuan Kerajaan untuk memenuhi keperluan pembangunan Sabah seperti yang dicita-citakan oleh rakyat. Komitmen Kerajaan Persekutuan dizahirkan melalui tindakan penyelesaian perkara yang timbul daripada Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan baru-baru ini.

Memformalkan Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) antara Negara Kerajaan dan Petronas pada 7 Disember tahun lalu juga disebabkan kehendak politik Kerajaan Persekutuan untuk memberi Sabah lebih banyak bersuara, penyertaan yang lebih besar dan hasil lebih besar dalam industri minyak dan gas.

“Dalam masa kurang daripada sebulan selepas pemformalan CCA, hasilnya boleh dilihat melalui pelancaran Pelan Induk Gas Sabah, manakala Petronas telah mula memenuhinya tanggungjawab dengan membayar Cukai Jualan Negeri ke atas produk Petroleum.

“Alhamdulillah, atas kerjasama dan strategi yang berkesan, hari ini Kerajaan GRS telah berjaya merealisasikan aspirasi rakyat.

“Hakikatnya perkhidmatan awam adalah sebahagian daripada kejayaan, bermakna kemahuan politik mesti disusuli dengan pelaksanaan yang memerlukan sokongan daripada kakitangan penjawat awam,” katanya.

Bagi tujuan ini, Hajiji yakin di bawah semangat Keluarga Malaysia, 20,363 kakitangan penjawat awam negeri dan 103,030 persekutuan mampu memastikan kejayaan pelaksanaan Hala Tuju Sabah Maju Jaya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya