Pemerkasaan Perkhidmatan Awam Melalui Inisiatif Transformasi

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU: Penjawat awam adalah nadi kerajaan, kumpulan pelaksana dasar dan jentera penting yang menentukan kejayaan agenda kerajaan khususnya Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, sektor awam negeri perlu terus merangsang inisiatif transformasi perkhidmatan awam bagi memastikan kejayaan agenda pembangunan Kerajaan Negeri.

“Kita perlu sentiasa mencari dan melaksanakan program transformasi untuk memperkasa perkhidmatan awam. Ini akan memastikan kami mempunyai pasukan terbaik yang sentiasa mengikuti perkembangan terkini dengan keperluan semasa,” katanya.

Hajiji berkata beliau komited sepenuhnya untuk menyokong sebarang inisiatif yang disasarkan, merencanakan dan memperkukuh penjawat awam negeri atau persekutuan.

“Antara keutamaan ialah memperkukuh integriti dan profesionalisme dalam kalangan penjawat awam, mempertingkat sistem penyampaian kerajaan, menggalakkan budaya kerja produktif, inovasi dan kreativiti serta mewujudkan mekanisme komunikasi strategik supaya semua dasar kerajaan boleh didengar, dilihat dan dirasai oleh rakyat,” katanya ketika berucap pada Perhimpunan Penjawat Awam Negeri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di sini pada Selasa.

Menurut Hajiji, antara pendekatan transformasi yang sedang diambil pada masa ini adalah pembangunan tiga hab data iaitu People Hub, Business Hab dan Hab Geo di bawah Platform Integrasi dan Pertukaran Data (DIIP).

DIIP ialah platform perkongsian data yang memudahkan perkongsian data Government-to-Government (G2G), Government-to-Business (G2B) dan Government-to-Citizen (G2C), yang telah membuka jalan kepada penciptaan Pasaran Digital Sabah untuk merangsang pertumbuhan perniagaan berorientasikan rakyat.

“Saya mengalu-alukan komitmen perkhidmatan awam negeri untuk melaksanakan Good Regulatory Practice (GRP) mulai 2021,” katanya.

Hajiji juga berbangga kerana Sabah telah menerima anugerah Regulatory Champion iaitu “Negeri Aktif Melaksanakan GRP” daripada Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) semasa Persidangan Kebangsaan Amalan Baik Peraturan 2021.

“Transformasi perkhidmatan awam juga merangkumi aspek kebajikan kakitangan, peluang kenaikan pangkat, pengurusan dan persekitaran kerja, penjagaan kesihatan serta perumahan. Semua ini mesti diutamakan,” katanya.

Di bawah rancangan pembangunan SMJ 1.0 (2021-2025), beliau berkata, tanah seluas 136 ekar di Papar daerah telah diperuntukkan untuk pembangunan perumahan penjawat awam.

Beliau juga menyokong penuh inisiatif Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri untuk memperkenalkan Indeks Kegembiraan Organisasi Berprestasi Tinggi (IKOBT), kajian sedang dijalankan kerjasama dengan penyelidik Universiti Malaysia Sabah (UMS).

“Hasil daripada kajian adalah penting dalam merangka strategi yang sesuai untuk merencana transformasi perkhidmatan awam,” katanya.

Sementara itu, Hajiji yang juga Menteri Kewangan Negeri berkata maklum balas positif daripada pihak Sidang Kemuncak Perniagaan dan Ekonomi Antarabangsa Sabah (SIBES) 2022 pada 17-18 Januari membuktikan bahawa pelabur dapat melihat potensi pelaburan di Sabah. Seramai 780 delegasi termasuk 57 dari 15 negara, antaranya duta dari 10 negara menghadiri SIBES dua hari di SICC.

Momentum minat dan keyakinan pelabur terhadap Sabah berterusan selepas SIBES dengan banyak permintaan sesi perjumpaan diterima daripada ahli perniagaan dari luar Sabah serta diplomat asing.

Hajiji mendedahkan bahawa rombongan diplomatik Timur Tengah akan datang menemuinya tidak lama lagi,sebagai susulan kepada pertemuan awal antara mereka di Kuala Lumpur tahun lalu.

“Mereka benar-benar mahu datang ke Sabah untuk melihat sendiri potensi (pelaburan) di sini,” katanya.

Dalam hal ini, beliau menggesa komitmen penuh perkhidmatan awam untuk memastikan langkah itu berkembang Ekonomi Sabah melalui strategi pelaburan negeri akan membuahkan hasil.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *