JKNS Tingkat Kapasiti, Keupayaan Tangani Peningkatan Lonjakan Kes Jangkitan COVID-19

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 8 Second

KOTA KINABALU: Jabatan Kesihatan Negeri Sabah (JKNS) akan meningkatkan kapasiti dan keupayaan bagi menangani peningkatan kes jangkitan COVID-19 di Sabah.

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah Datuk Ir Shahelmey Yahya berkata, jabatan itu turut memberi jaminan akan menguruskan situasi semasa dengan sewajarnya.

“Saya telah dimaklumkan oleh Pengarah JKNS Datuk Dr Rose Nani Mudin dimana JKNS akan meningkatakn kapasiti dan keupayaan jabatan bagi menangani lonjakan kes COVID-19 di negeri ini.

“Begitu juga dengan Pusat Penilaian COVID-19 termasuk di Luyang yang sebelum ini tular dalam media sosial dimana orang ramai beratur panjang bagi menjalani saringan COVID-19.  Ini semua akan diatasi dengan sewajarnya oleh JKNS,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas meninjau Program Imunisasi COVID-19 Kanak-Kanak (PICKids) di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah (HWKKS) disini semalam.

Hadir sama Pengarah HWKKS Dr Marcus Netto.

Shahelmey berkata, pada ketika ini juga terdapat beberapa buah hospital di Sabah mencatatkan kadar penggunaan katil lebih tinggi bermula dari awal Februari.

“Saya turut difahamkan bahawa pihak JKNS kini sedang menyelaraskan kakitangan untuk menangani lonjakan kenaikan kes jangkitan COVID-19 di Sabah,” katanya.

Sabah menyaksikan peningkatan ketara kes jangkitan COVID-19 dimana sehingga semalam sebanyak 3,333 kes dilaporkan di negeri ini.

Walau bagaimanapun, hanya kira-kira 99 peratus daripada kes berkenaan berada dalam Kategori 1 dan 2 berikutan pengambilan vaksin dalam kalangan rakyat.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *