Tuntutan Lima Dekad Sabah Akan Dibayar Tidak Lama Lagi – Maximus

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 28 Second

KUALA LUMPUR: Perjuangan lima dekad menuntut semakan kewangan dan geran tahunan untuk negeri Sabah akhirnya tercapai, hasil perbincangan “ramah dan wajar” antara negeri itu dan Kementerian Kewangan Persekutuan baru-baru ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata kedua-dua kementerian kewangan Persekutuan dan Negeri telah memberi taklimat kepada Kabinet masing-masing hari ini mengenai hasil perundingan yang dicapai semasa mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Bersama mengenai semakan kewangan dan geran tahunan di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan antara kementerian kewangan Persekutuan dan Negeri, dan difahamkan kedua-dua pihak telah menyokong kesemua resolusi.

Maximus turut berbangga dengan Kerajaan Sabah atas kesungguhan dan kerja keras dalam memperjuangkan hak negeri dan rakyat, walaupun menunggu selama lima dekad.

“Sabah akan menerima peningkatan hampir lima kali ganda dalam geran tahunan, iaitu lebih dua kali ganda jumlah yang dijanjikan oleh kerajaan Pakatan Harapan kepada kerajaan pimpinan Parti Warisan.

“Ini membuktikan keupayaan dan kapasiti Kerajaan Negeri GRS (Gabungan Rakyat Sabah) untuk mempertahankan hak Sabah dan memelihara hubungan baik persekutuan-negeri bagi memastikan kemakmuran bersama untuk rakyat Sabah,” kata Maximus yang juga Ahli Parlimen Kota Marudu.

Maximus yang turut hadir di mesyuarat pada Isnin lalu di Kota Kinabalu bagi pihak Majlis Khas Perjanjian Malaysia 1963 (MKMA63) mendedahkan formula geran baharu itu akan ditandatangani dan dirasmikan bersama oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor pada mesyuarat MKMA63 seterusnya, yang dijadualkan awal bulan depan.

Mesyuarat JCC dipengerusikan oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz di pihak Kerajaan Persekutuan, manakala Menteri Kewangan II Sabah Datuk Seri Masidi Manjun mengetuai pasukan Sabah, terdiri daripada Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong, Peguam Negara Sabah Datuk Nor Asiah Mohd Yusof , penasihat undang-undang dan pegawai kanan kewangan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *