Keseluruhan Keselamatan di Sabah Terkawal – Hajiji

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor telah melahirkan rasa puas hati dengan kawalan keseluruhan keselamatan di negeri ini.

“Berdasarkan taklimat Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Idris Abdullah dan pegawainya, saya gembira mendengar bahawa kita berada dalam kawalan keselamatan yang baik daripada pihak PDRM ,” katanya semasa lawatan kerja beliau ke ibu pejabat polis kontinjen Sabah di Kepayan dekat sini pada Isnin.

Antara isu yang dibangkitkan semasa mesyuarat itu ialah pengembalian semula larangan pam bot di Sabah yang telah diluluskan oleh Jawatankuasa Keselamatan Negeri tahun lepas.

Ketua Menteri meminta polis menyediakan kertas kerja mengenai perkara itu yang akan dibentangkan semasa mesyuarat Keselamatan Negeri tahun ini kerana alternatif mesti diberikan supaya larangan itu dilaksanakan.

Dalam perkembangan lain, Hajiji turut mengarahkan polis Sabah meningkatkan pengawasan sehingga pilihan raya presiden negara jiran, Filipina.

Beliau mahu pihak polis memantau keadaan kerana isu tuntutan Sabah akan berlaku dan sentiasa menjadi topik hangat yang digunakan oleh calon presiden Filipina untuk meraih sokongan
daripada pengundi.

“Kepanasan daripada pilihan raya presiden Filipina yang akan diadakan pada 9 Mei 2022, perlu dipantau rapi oleh polis kita khususnya Cawangan Khas,” katanya.

Mengenai isu Sabah dijadikan transit pengedaran dadah terlarang, Hajiji berharap polis akan terus memantau keadaan kerana limpahan bahan terlarang itu ke dalam negeri akan mewujudkan isu sosial yang besar.

Beliau turut mengarahkan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong semasa taklimat itu supaya meneliti permohonan tanah untuk membina pangkalan baru polis marin di bandar dan untuk pangkalan Pasukan Gerakan Am Nabawan.

“Permohonan mesti diutamakan kerana ini melibatkan keselamatan dan kedaulatan negeri,” katanya.

Manakala mengenai isu lesen senjata api, Hajiji bersetuju bahawa kuasa untuk meluluskan lesen itu adalah diberikan kepada Pesuruhjaya Polis Sabah sama seperti di Sarawak.

“Saya akan membawa perkara itu kepada Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri,” katanya.

Turut hadir Setiausaha Persekutuan Negeri Dato’ Sarul Bahiyah Abu, Setiausaha Hal Ehwal dan Penyelidikan Dalam Negeri Datuk Awang Shaminan Sahari serta pegawai kanan polis Sabah termasuk Timbalan Pesuruhjaya Polis, Datuk Jauteh Dikun.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *