Kebenaran laksana Tarawih di Sabah dijangka diumum sebelum Ramadan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU : Kebenaran bagi melaksanakan solat sunat Tarawih di semua Masjid dan Surau di negeri ini dijangka akan diumumkan sebelum Ramadan.

Menteri Tugas-Tugas Khas Sabah Datuk Dr Mohd Arifin Mohd Arif berkata, cadangan bagi tujuan itu telah dikemukakan kepada Jawatankuasa Pengurusan Bencana COVID-19 negeri Sabah.

“Untuk kebenaran solat sunat Tarawih,kita masih menunggu keputusan dimana Datuk Mufti dan jawatankuasanya telah mencadangkan berhubung perkara tersebut.

“Mudah-mudahan kita boleh melaksanakan Tarawih seperti biasa pada tahun ini dalam keadaan biasa. InsyaAllah akan diumumkan sebelum bermula Ramadan,”katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui ada Majlis Santai Fikrah di Taman Awam Teluk Likas bagi mewakili Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor.

Mohd Arifin berkata, pihaknya berharap fasa peralihan ke endemik bermula 1 April ini akan lebih memudahkan umat Islam beribadah secara berjemaah.

Katanya, pematuhan prosedur operasi standard (SOP) juga perlu sentiasa diikuti seperti membawa sejadah sendiri dan sentiasa memakai pelitup muka.

“Kemungkinan juga akan dibenarkan agar tiada lagi penjarakkan fizikal ketika menunaikan solat termasuk solat Tarawih namun SOP yang ditetapkan perlu kekal diikuti.

“Walaubagaimanapun saya rasa tiada pertambahan SOP, seperti sebelum ini juga masih kekal,”katanya.

Sementara itu, Mohd Arifin berkata, pihaknya berharap agar bazar Ramadan akan dibenarkan beroperasi dengan SOP yang ditetapkan namun ianya adalah tertakluk kepada bidang Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

“Namun kita ada mencadangkan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah agar bazar kekal kita sediakan kemudahan Musala atau Surau. Bagi bazar yang tidak kekal, kita sediakan juga tempat solat secara Mobil atau khemah Dan sebagainya,”katanya.

Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Idris Ahmad memberi jaminan solat sunat Tarawih dibenarkan dilaksanakan di masjid dan surau di seluruh negara pada bulan Ramadan ini.

Idris berkata pelaksanaan solat Tarawih berkenaan akan dilaksanakan berpandukan prosedur operasi standard (SOP) lebih longgar yang akan diumumkan kelak.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *