HomeUtamaKos Ujian RTK-Antigen Tidak Lebih RM60 Untuk Ketibaan Antarabangsa Di KKIA

Kos Ujian RTK-Antigen Tidak Lebih RM60 Untuk Ketibaan Antarabangsa Di KKIA

Read Time:51 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri memutuskan kos ujian COVID-19 Antigen Rapid Test Kit (RTK-Ag) tidak boleh melebihi RM60 untuk ketibaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA).

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Kerajaan Negeri bersetuju bahawa kos RM160 untuk setiap ujian RTK-antigen sebelum ini adalah terlalu tinggi jadi kerajaan memutuskan bahawa ia tidak boleh melebihi RM60.

Katanya, di peringkat Persekutuan, kosnya ialah RM100 bagi warganegara Malaysia dan RM160 bagi bukan warganegara Malaysia untuk melakukan ujian RTK-antigen yang tiba dalam penerbangan antarabangsa.

“Bagaimanapun, kita di Sabah memutuskan kosnya tidak melebihi RM60 untuk semua ketibaan penerbangan antarabangsa.

Ini adalah yang paling sesuai dan akan melegakan pengunjung selepas lebih daripada dua tahun, kini kita sangat tidak sabar untuk mengalu-alukan kedatangan pelancong,” katanya.

Ketua Menteri berkata demikian kepada Presiden Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA, Datuk Tan Kok Liang mengenai kos ujian RTK-antigen dikenakan untuk ketibaan penerbangan antarabangsa semasa pelancaran Travel Safe Alliance Malaysia (TSAM) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini pada Khamis.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya