HomeUtamaMasyarakat main peranan pastikan COVID-19 dapat dikawal

Masyarakat main peranan pastikan COVID-19 dapat dikawal

Read Time:1 Minute, 13 Second

KOTA KINABALU : Masyarakat di negeri ini memainkan peranan penting dalam memastikan penularan jangkitan COVID-19 di Sabah dapat dikawal dengan baik.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, ia termasuklah pematuhan prosedur standard operasi (SOP) yang masih dikuatkuasakan oleh kerajaan meskipun telah memasuki fasa peralihan ke endemik.

“Adalah menjadi tanggungjawab masyarakat untuk memastikan mereka mematuhi semua SOP yang dikuatkuasakan kerajaan.

“Seperti mana yang saya nyatakan sebelum ini, pada akhirnya yang menentukan berjaya atau gagal kita mengawal penularan COVID-19 adalah masyarakat itu sendiri, jadi sebab itulah masyarakat perlu memainkan peranan dalam perkara ini,” katanya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kehadiran pengunjung di bazar-bazar Ramadan yang dibuka sepanjang Ramadan disekitar Sabah.

Masidi berkata, ini merupakan sumbangan masyarakat dalam menjayakan usaha kerajaan menangani penularan COVID-19 di negeri ini.

“Walaupun kita lihat dalam beberapa gambar yang diterima dimana sekumpulan atau kehadiran pengunjung yang ramai di bazar Ramadan, saya andaikan bahawa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) masih dalam mengawal keadaan,” katanya.

Semalam, Sabah merekodkan sebanyak 106 kes jangkitan COVID-19 selepas turun sebanyak 66 kes berbanding kelmarin.

Jumlah itu juga merupakan antara angka yang terendah sejak beberapa bulan lalu selain keadaan di negeri ini secara keseluruhan semakin bertambah baik.

Sehingga Sabtu, cuma tiga daerah mencatatkan jangkitan baharu dua angka, iaitu Kota Kinabalu 24 (-33), Penampang 19 (+7) dan Papar 10 (tidak berubah).

Selain Penampang, hanya dua daerah lain iaitu Putatan 6 (+3) dan Kinabatangan 3 (+1)  merekodkan pertambahan kes baharu.

RELATED ARTICLES
Utama

Australia perkukuh hubungan kerjasama dengan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya