Inisiatif Pemodenan Untuk Tingkatkan Tahap Sara Diri Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 58 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan berusaha untuk meningkatkan Tahap Sara Diri (SSL) Sabah setiap tahun melalui pelbagai inisiatif pemodenan dengan meningkatkan produktiviti dan kualiti hasil pertanian.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Kerajaan komited memperkasakan pembangunan sektor pertanian yang melibatkan empat subsektor -Tanaman, Ternakan, Perikanan/Akuakultur dan Komoditi Getah.

“Sektor pertanian merupakan sektor pertumbuhan ekonomi negeri terbesar dalam Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ),” katanya pada majlis pecah tanah Menara Desa (Bangunan Korporat Desa) di Kolombong dekat sini pada Khamis.

Ucapan Hajiji disampaikan oleh Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan merangkap Menteri Kewangan II, Datuk Seri Masidi Manjun.

Sehubungan itu, Hajiji berharap Kumpulan Desa akan terus menjalankan tanggungjawabnya sebagai entiti korporat berkaitan Kerajaan dalam membantu Kerajaan menyediakan peluang pekerjaan dan melengkapkan rakyat Sabah dengan kepakaran yang diperlukan dalam memastikan pembangunan industri berasaskan makanan tani dan pertanian di Sabah.

“Sebagai pemegang saham Kumpulan Desa, Kerajaan Negeri akan menyediakan sokongan yang diperlukan dalam memudahkan kemajuan pembangunan ke arah pertumbuhan dan kejayaan Desa dalam perniagaan berasaskan makanan agro,” katanya.

“Kita mendapati Kumpulan Desa telah mencapai pertumbuhan yang stabil dan kedudukan kewangan yang kukuh sejak 10 tahun lalu melalui pelaksanaan pelbagai pemulihan perniagaan dan strategi penstrukturan semula kewangan yang sebahagian besarnya dibiayai oleh rizab tunai yang dijana secara dalaman. Ini telah meletakkan Kumpulan Desa dalam kedudukan yang baik untuk bergerak ke hadapan dan berkembang secara progresif.

“Walaupun menghadapi cabaran yang ditimbulkan oleh pandemik Covid-19 sejak dua tahun lalu, Desa Kumpulan tidak goyah untuk terus maju untuk memodenkan dan mengembangkan makanan terasnya perniagaan ayam itik dan ternakan untuk perniagaan mampan jangka panjang dan pulangan positif kepada pelaburan pemegang saham.

“Desa kini berada dalam kedudukan untuk meningkatkan nilai bersih dan keuntungannya.

“Dengan Desa sebagai salah satu pengeluar utama ayam dan susu segar di Negeri ini dan mempunyai perniagaan teras sebahagian besarnya dalam sektor agromakanan, saya berharap anda akan melakukannya terus meningkatkan produktiviti dan menghasilkan produk berkualiti premium, mengembangkan pengeluaran kapasiti, melabur dalam teknologi penternakan moden untuk menyokong ternakan ayam dan ternakan yang intensif dan mampan di Negeri ini,” katanya.

Hajiji yakin Desa akan dapat memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk produk makanan segar, bersih dan Halal pada harga yang berpatutan untuk manfaat pengguna di Sabah dan sekaligus menjana pulangan yang munasabah ke atas pelaburannya untuk mengekalkan perniagaannya.

Beliau juga mengucapkan tahniah kepada Kumpulan Desa kerana menjadi GLC pertama di Sabah yang mempunyai bangunan pintar Artificial Intelligence (AI) apabila Menara Desa siap.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *