HomeUtamaLebih 1,000 delegasi dari 45 negara hadir ke Kongres Taman-Taman Asia Ke-2...

Lebih 1,000 delegasi dari 45 negara hadir ke Kongres Taman-Taman Asia Ke-2 di SICC

Read Time:3 Minute, 38 Second

KOTA KINABALU: Lebih 1,000 delegasi dari 45 negara di seluruh Asia hadir ke Kongres Taman-Taman Asia (APC) Ke-2 yang berlangsung selama enam hari secara hibrid bermula 24 Mei hingga 29 Mei 2022 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini.

Kongres anjuran Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah serta agensinya Taman-Taman Sabah dengan kerjasama International Union for Conservation of Nature (IUCN) melibatkan wakil-wakil agensi kerajaan, badan-badan bukan kerajaan (NGO), organisasi antarabangsa, akademik dan sektor swasta serta Wakil Orang Asli dan Masyarakat Tempatan termasuk lebih 250 belia dan profesional muda.

Pada Rabu, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor dalam ucapan perasmian pembukaan Kongres Taman-Taman Asia Ke-2 dibaca oleh timbalannya Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata, Kongres Taman -Taman Asia Ke-2 ini menghimpunkan pengamal dan lain-lain pihak berkepentingan dari kawasan perlindungan Asia yang mana ‘taman’ dalam kongres ini merujuk ke kawasan perlindungan seperti yang ditakrifkan oleh IUCN.

“Saya berbangga untuk menyebut bahawa Sabah, melalui Taman-Taman Sabah telah bekerjasama dengan IUCN dalam pelbagai isu sebelum Kongres ini dirancang. Taman Sabah adalah penandatangan Senarai Merah IUCN, di mana haiwan yang disenaraikan dalam Senarai Merah adalah dilarang dikumpul atau dicederakan dalam Taman Sabah yang diwartakan,” katanya.

Menurutnya, organisasi itu juga merupakan sebahagian daripada Kongres Kawasan Terlindung Asia, mewakili Malaysia. Tambahan pula, Taman-Taman Sabah telah menerima pakai IUCN GreenList untuk standard keberkesanan pengurusannya, bermula dengan Tun Taman Mustapha, kemudian kawasan lain yang diwartakan menjelang 2025.

“Taman Sabah, sebuah agensi berkanun berasaskan pemuliharaan dengan objektif menjaga estetika, saintifik, dan warisan bersejarah negeri Sabah, Malaysia, di pulau Borneo, ditubuhkan oleh Sabah Kerajaan Negeri menjaga warisan Sabah,” tambahnya.

Bertemakan ‘Taman untuk Alam Semula Jadi dan Manusia’ (Parks for Nature and People), Kongres Taman-Taman Asia ke-2 akan menyediakan platform untuk menonjolkan banyak faedah yang dilindungi dan dipelihara kawasan menyediakan kepada masyarakat. Ia akan menjadi forum untuk berkongsi kepakaran dan pengalaman, belajar daripada kebijaksanaan dan perspektif Orang Asli, mencari pendekatan baharu, dan pendapat daripada pemimpin belia.

Sementara itu, dalam ucapan, Presiden IUCN, Dr Razan al Mubarak, berkata, Kawasan Terlindung dan Terpelihara adalah kritikal bukan sahaja untuk perjuangan kita menentang kehilangan alam semula jadi dan biodiversiti tetapi juga perjuangan kita menentang perubahan iklim.

Manakala Timbalan Ketua Pengarah IUCN, Dr Grethel Aguilar, menegaskan perkara itu bahawa kawasan ini penting untuk kelangsungan hidup di planet ini.

Pengerusi WCPA, Dr Madhu Rao, berkata, Tema Kongres, “Taman untuk Alam Semula Jadi dan Manusia,” menekankan kepentingan alam semula jadi untuk kesejahteraan manusia. Bersambung dengan perniagaan seperti biasa bukan pilihan. Sebaliknya, kita perlu melihat secara mendalam tindakan transformatif untuk menjamin alam semula jadi untuk masa depan planet yang sihat.

Enam kumpulan kerja akan menangani pelbagai isu keutamaan pusat kepentingan kepada kawasan yang dilindungi dan dipelihara di rantau ini, termasuk, penyelesaian berasaskan alam semula jadi untuk kesihatan dan kesejahteraan; adil dan saksama tadbir urus; pengurusan yang berkesan; keterkaitan ekologi dan.pemuliharaan rentas sempadan; kemampanan kewangan; dan bandar pemuliharaan.

Kementerian Alam Sekitar Jepun, Pusat Biodiversiti ASEAN (ACB), WWF-Malaysia, Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) dan Lembaga Taman Negara Singapura semuanya memainkan
peranan yang menonjol.

Forum IPLC sedang dianjurkan oleh PACOS Trust, Pakatan Orang Asli Asia (AIPP), dan Konsortium ICCA-Tenggara.Asia. Forum Belia sedang dianjurkan oleh Perkhidmatan Taman Negara Korea (KNPS), Taman Sabah, IUCN World Commission on Protected Areas (WCPA) dan Suruhanjaya IUCN pada Pendidikan dan Komunikasi.

Mengulas mengenai Kongres, Pengarah Wilayah IUCN untuk Asia, Dr Dindo Campilan berkata, bahawa mereka di IUCN berterima kasih kepada Malaysia, Negeri Sabah dan Taman Sabah kerana menganjurkan acara ini dan kepada jabatan-jabatan kerajaan, organisasi dan individu yang berdedikasi yang telah menjayakan kongres inj.

“Ia adalah satu kejayaan kerjasama yang besar. Kongres mewakili forum yang jarang berlaku, di mana pihak berkepentingan daripada kerajaan, masyarakat sivil dan sektor swasta, serta orang Asli dan belia, boleh bersatu dan membantu membentuk masa depan kawasan yang dilindungi dan dipelihara di rantau ini.

“Kami memuji kerajaan Malaysia kerana mengiktiraf keperluan mendesak untuk.mengadakan Kongres pada masa ini, walaupun menghadapi kesukaran semasa pandemik ini.

“Kongres ini akan membina kejayaan Kongres Taman-Taman Asia Pertama diadakan di Sendai, Jepun pada tahun 2013. Ia akan menawarkan pelbagai platform dan forum, termasuk sesi pleno, kumpulan kerja, acara sampingan dan pameran. Para perwakilan akan dapat menikmati beberapa kejayaan di kawasan perlindungan Sabah, termasuk Taman Kinabalu, tapak Warisan Dunia. Deklarasi Kota Kinabalu hasil daripada kongres akan diterima pakai
pada 29 Mei ini,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Sabah siap sedia untuk Hidrogen Hijau menerusi Tenaga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya