HomeUtamaChina, Sabah bersetuju untuk mengeratkan hubungan

China, Sabah bersetuju untuk mengeratkan hubungan

Read Time:1 Minute, 23 Second

KOTA KINABALU: China dan Sabah bersetuju untuk merapatkan hubungan ekonomi dan budaya antara kedua-dua Negeri. Dalam pertemuan antara Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan dan Menteri Luar China He Wang Yi di sini semalam.

Kedua-dua pemimpin membincangkan perdagangan dua hala antara China dan Sabah dan potensi pelaburan ke dalam Negeri Borneo. Selain meliputi isu pemindahan teknologi dalam pelbagai bidang khususnya dalam industri pertanian dan perikanan.

Jeffrey memberitahu Wang Yi mengenai rancangan kerajaan Sabah untuk mengurangkan kemiskinan di kawasan luar bandar Sabah termasuk membina lebih banyak infrastruktur, khususnya telekomunikasi, untuk mempercepatkan pertumbuhan ekonomi digital Sabah.

Beliau juga menawarkan untuk mengalu-alukan lebih ramai pelancong China datang ke Sabah dan berterima kasih kepada Wang Yi kerana memilih Sabah untuk singgah.

Wang Yi menyatakan bahawa kerajaan China sentiasa terbuka untuk bekerjasama dengan jirannya dan bahawa kerajaan China dan Sabah telah mengeratkan hubungan yang baik selama bertahun-tahun.

Beliau berkata China amat berminat dengan kelapa sawit Sabah dan ingin meneroka peluang pelaburan dalam industri itu.

Manakala, dari segi pembangunan infrastruktur, Wang Yi menyatakan bahawa China bersedia menyokong sebarang projek yang memberi manfaat kepada kedua-dua negara dan menyumbang kepada merealisasikan impian dan aspirasi Sabah.

Dalam pada itu, kedua-dua pihak bersetuju untuk membangunkan kaedah baharu bagi menstruktur agenda dua hala dengan matlamat memperkukuh hubungan ekonomi dan budaya serta menyumbang kepada keamanan dan keselamatan di Sabah.

“Ia adalah perbualan yang mesra dan membina dan saya gembira dengan cara yang penuh hormat dalam perbincangan itu.

“Saya teruja dengan banyak kemungkinan di mana China boleh membantu memacu Sabah ke masa hadapan, dan saya mengharapkan perbincangan yang lebih mendalam dengan kerajaan China tidak lama lagi,” kata Jeffrey selepas mesyuarat itu.

RELATED ARTICLES
Utama

QSB kukuh kolaborasi dalam pengurusan kesihatan pekerja asing

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya