HomeUtamaPeserta rasai pengalaman 'Dark Tourism' di Pulau Sulug

Peserta rasai pengalaman ‘Dark Tourism’ di Pulau Sulug

Read Time:3 Minute, 16 Second

KOTA KINABALU: Kira-kira 52 individu, termasuk pegawai daerah dan penolong pegawai daerah, bermalam di pulau Sulug di sini baru-baru ini untuk mengalami dan mempelajari apa itu ‘dark tourism’.

Kumpulan itu adalah sebahagian daripada bengkel dark tourism selama dua hari, di mana kehadiran mereka menghidupkan semula pulau yang lama tidak dikunjungi pelawat. Bengkel itu dianjurkan bersama oleh Lembaga Pelancongan Sabah, Dark Tourism Sabah dan Taman-Taman Sabah.

Pegawai Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Dewan Bandaraya Kota Kinabalu, serta Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah turut mengambil bahagian dalam bengkel tersebut.

Aktiviti para peserta semasa dark tourism di Pulau Sulug. – Foto ihsan STB

Terletak di hujung paling utara Taman Tunku Abdul Rahman dan tanpa pembangunan, Pulau Sulug telah mendapat jolokan “pulau paling gelap” Kota Kinabalu. Kaitannya dengan peristiwa Perang Dunia II menambahkan lagi tarikan yang dikelilingi bukit bukau seluas 20 ekar dan pernah didiami.

Semasa bengkel dark tourism dari 23 hingga 24 Julai, para peserta mengetahui tentang sejarah pulau itu, termasuk kekejaman yang dilakukan terhadap penduduk pulau itu dan hukuman mati yang dilakukan oleh tentera Jepun.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai turut hadir bertemu peserta dan melihat aktiviti mereka.

Beliau diiringi Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Julinus Jeffrey Jimit.

Sebagai sebahagian daripada pengalaman menarik mereka, para peserta juga melakonkan kehidupan orang kampung, menguji kelangsungan hidup dan kemahiran berunding.

Mereka mendirikan kem mereka sendiri, membina meja atau kerusi mereka sendiri daripada kayu hanyut, mendaki jejak untuk mencari bakul makanan tersembunyi, tawar-menawar untuk berkongsi makanan, dan memasak makanan mereka sendiri.

Joniston berkata bengkel pelancongan dengan penyertaan pegawai daerah dan pemain pelancongan adalah penting untuk mendalami pemahaman seseorang, khususnya mengenai konsep dan penawaran dark tourism.

“Walaupun Sabah mempunyai banyak potensi untuk dark tourism, kami juga perlu melihat cara pakejnya supaya kami bukan sahaja menyampaikan cerita kepada pengunjung tetapi juga aktiviti yang boleh mereka lakukan untuk menambah nilai kepada pengalaman itu.

“Saya berharap peserta bengkel dapat mempelajari sesuatu daripada program ini, bertukar-tukar idea dan bermotivasi untuk mendedahkan potensi tapak dark tourism di daerah masing-masing,” katanya.

Di samping itu, Joniston menggesa Jawatankuasa Bertindak Pelancongan Daerah bekerjasama dengan STB untuk membangunkan produk dark tourism yang boleh menarik minat pengunjung tempatan dan antarabangsa dalam jangka panjang.

“Pasukan produk Pelancongan Sabah sentiasa komited untuk membantu masyarakat mengenal pasti tarikan produk baharu dan bersedia untuk menyampaikan ilmu serta melatih penduduk kampung untuk memperoleh kemahiran yang diperlukan,” tambahnya.

Daerah yang mengambil bahagian ialah Ranau; Telupid; Kinabatangan; Tenom; Beluran; Pitas; Nabawan; tongod; Nabawan; Lahad Datu; Putatan; Kuala Penyu; Beaufort; Kalabakan; Kota Belud; Papar; Kota Marudu; Penampang; Tuaran; dan Sandakan.

Penolong pegawai daerah Tongod Cleophas John Gordon berkata, bengkel itu adalah program yang produktif dan dark tourism adalah produk khusus.

“Pasti akan ada orang yang ingin mengalami dark tourism. Memandangkan ini adalah produk baharu, sentiasa ada ruang untuk penambahbaikan. Secara umumnya, aktiviti yang dirancang adalah menyeronokkan.

“Di Tongod, terdapat sebuah gua bernama Agop Sarupi di Kampung Tulang-Tulang iaitu sebuah gua perkuburan purba tempat orang ramai dikebumikan dalam keranda kayu. Selain itu, terdapat tapak nahas helikopter di Gunung Tinkar,” katanya merujuk kepada potensi tarikan dark tourism yang boleh ditawarkan oleh Tongod.

Sementara itu, Ahli Lembaga Pengarah STB Roslinah Abd Hamid, yang menerajui promosi Dark Tourism, berkata bengkel itu diadakan untuk meningkatkan kesedaraan dan membetulkan salah tanggapan mengenai konsep “dark tourism” yang sering dikaitkan dengan aktiviti paranormal.

Kajian Roslinah mengenai tempat-tempat bersejarah di Sabah bermula pada 2010 selepas beliau menyedari potensi dark tourism, bagaimanapun beliau berkata tidak ramai yang bersemangat mengenainya ketika itu.

Beliau berkata produk khusus seperti itu berpotensi untuk berjaya dan tapak seperti Pulau Sulug, yang terletak berhampiran dengan bandar, boleh diubah menjadi kawasan tumpuan pelancong yang gelap kerana kehadiran artifak sejarah seperti tanah perkuburan dan perigi lama.

Sulug adalah satu daripada lima pulau di Taman Laut Tunku Abdul Rahman yang dilindungi, diuruskan oleh Taman-Taman Sabah. Perairannya terkenal dengan aktiviti snorkeling dan selam skuba.

RELATED ARTICLES
Utama

Yayasan PETRONAS agih 500 bakul makanan sempena Kaamatan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular