HomeUtamaPusat Bantuan Guaman Wanita JHEWA bantu golongan wanita kendali kes kekeluargaan &...

Pusat Bantuan Guaman Wanita JHEWA bantu golongan wanita kendali kes kekeluargaan & penganiayaan

Read Time:1 Minute, 38 Second

TUARAN: Pusat Bantuan Guaman Wanita (PBGW) Jabatan Hal Ehwal Wanita (JHEWA) berjaya mengendalikan sebanyak 46 kes berkaitan dengan kekeluargaan dan penganiayaan dari sudut Syariah, Sivil dan Adat dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, berdasarkan statistik terkini dari Januari 2022 hingga Jun 2022, sebanyak 40 kes dikendalikan di Kota Kinabalu, empat kes di Kota Belud dan dua kes di Sandakan.

“Diharap menerusi usaha yang dilaksanakan oleh JHEWA ini, lebih ramai golongan wanita khususnya dapat dibantu untuk diwakili di mahkamah dalam kes-kes kritikal dan kes lama tidak selesai.

“Perkhidmatan Bantuan Guaman oleh JHEWA khas untuk wanita yang memerlukan pembelaan dan nasihat berkaitan perundangan, dan golongan hawa perlu mengetahui fungsi perkhidmatan yang diberikan”, katanya ketika merasmikan Program “Jerayawara Jelajah Sabah” di Dewan Seri Sulaman, hari ini.

Program yang dianjurkan oleh Majlis Penasihat Wanita Sabah (MPWS) dan Jabatan Hal Ehwal Wanita (JHEWA) serta mendapat kerjasama daripada Pejabat Daerah, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).

Daerah Tuaran adalah destinasi kelima pelaksanaan program “Jerayawara Jelajah Sabah” yang bermula sejak bulan Julai lalu, selepas daerah Ranau, Tawau, Lahad Datu dan Putatan. Program itu akan diteruskan ke beberapa daerah lain.

Menurut Hajiji, program “Jerayawara Jelajah Sabah” amat bermakna kepada rakyat bagi mengetahui lebih lanjut produk dan perkhidmatan yang diberikan oleh MPWS, JHEWA, KWSP, PERKESO dan AKPK yang berkaitan bantuan guaman, tanggungjawab majikan, hak pekerja, caruman dan penyelesaian masalah kewangan.

“Kerajaan negeri komited menyokong pelaksanaan program ini kerana ia turut membantu usaha kerajaan memberi lebih banyak maklumat yang bermanfaat kepada rakyat. Saya berharap program seperti ini akan terus mendapat sokongan daripada rakyat untuk lebih mengetahui produk atau perkhidmatan yang ditawarkan sepanjang program berlangsung oleh agensi-agensi yang terbabit.

“Saya juga berharap agar semua info dan perkongsian yang telah disampaikan oleh agensi-agensi pada hari ini memberikan manfaat yang berguna kepada peserta program dan segala ilmu yang diperoleh ini dikongsikan kepada saudara mara dan rakan terdekat,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : 12 elemen penting diberi tumpuan tingkat potensi belia...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya