Teruja sambut Hari Kebangsaan selepas dua tahun tidak diraikan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 12 Second

Oleh ERDIE AB WAHID

KOTA KINABALU : Rakyat Sabah terdiri dari pelbagai kaum dan etnik khususnya yang berada di sekitar bandaraya dan daerah berdekatan hari ini teruja untuk hadir pada sambutan Hari Kebangsaan peringkat negeri Sabah yang berlangsung secara sederhana di Padang Merdeka.

Keterujaan rakyat negeri ini dalam menyambut hari bermakna itu adalalah selepas dua tahun negara tidak dapat berbuat demikian ekoran penularan pandemik COVID-19.

Tinjauan mendapati, orang ramai mula hadir seawal jam 6 pagi selain ada yang sanggup meletak kenderaan jauh termasuk bermalam lebih awal di ibu negeri khususnya mereka yang dari luar daerah Kota Kinabalu.

Pengunjung, Norhidayah M Hassan yang datang bersama suami dan tiga anaknya berkata, ini adalah kali pertama mereka hadir menyaksikan perarakan bersama keluarganya.

“Kami datang ke KK (Kota Kinabalu) semalam bersama keluarga dan datang ke sini adalah khas untuk membawa anak-anak kami menyaksikan perarakan Hari Kebangsaan ini.

“Bagi saya secara peribadi, saya sangat teruja untuk menyaksikan sambutan ini lebih-lebih lagi anak dan suami juga ikut sama,” katanya ketika ditemui Sabah Media di sini hari ini.

Suaminya,  Zamani Sulaiman berkata, anak-anaknya yang berusia enam hingga 12 tahun amat gembira dapat menyaksikan perarakan khususnya yang melibatkan unit beruniform.

Bagi penjawat awam, Muhammad Mohd Ali berkata, beliau berasa syukur dan gembira selepas beberapa tahun rakyat khususnya negeri ini berdepan pandemik COVID-19 dan tidak dapat berkumpul dalam skala besar seperti tahun ini.

“Pada hari ini kita dapat menyaksikan begitu ramai yang hadir walaupun tempat agak terhad namun kita lihat pelbagai lapisan etnik berpusu-pusu memenhi segenap ruang di Padang Merdeka ini.

“Apa yang lebih menarik, rakyat dapat melihat secara langsung aktiviti yang diadakan.  Ini menunjukkan bahawa mereka begitu bersemangat dan mempunyai jiwa patriotik dalam merayakan sambutan Hari Kebangsaan kali ini,” katanya.

Perkara sama turut diakui seorang pengunjung Abd Halim Alimudin yang turut berasa bangga apabila dapat turut sama merayakan sambutan Hari Kebangsaan selepas dua tahun tidak diadakan secara meriah.

“Menerusi sambutan ini juga, kita dapat mengumpulkan semua rakyat Malaysia untuk sama-sama menjiwai semangat kemerdekaan dan harapan kita agar anak-anak muda dapat bersama-sama menghargai masa lampau pejuang negara kitra,” katanya.

Terdahulu, sambutan Hari Kebangsaan peringkat negeri Sabah itu turut dihadiri Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin dan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor serta Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun.

Sambutan tahun ini menyaksikan pembabitan seramai 86 buah kontinjen perbarisan meliputi agensi kerajaan dan swasta termasuk badan bukan kerajaan (NGO) ; pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta selain pasukan anggota beruniform.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *