HomeUtamaHarga lantai getah sekerap harus dinaikkan - Jeffrey

Harga lantai getah sekerap harus dinaikkan – Jeffrey

Read Time:1 Minute, 49 Second

KENINGAU: Sudah tiba masanya untuk menaikkan harga lantai getah sekerap di Sabah kepada RM3.50 sekilogram bagi meningkatkan pendapatan pekebun kecil.

Menteri Pertanian dan Perikanan Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata harga lantai semasa RM2.50 sekilogram ditetapkan tujuh tahun lalu dan mengekalkan harga hari ini adalah tidak adil kepada pekebun kecil.

“Masa telah berubah dan ada sebab untuk menaikkan harga lantai sekarang. Kita mesti memastikan pekebun kecil kita dapat menyara hidup, terutamanya pada masa ini harga barangan termasuk makanan meningkat secara mendadak,” katanya.

Jeffrey berkata demikian selepas menghadiri dialog Lembaga Perusahaan Getah Sabah (LIGS) dan ahli Persatuan Pekebun Kecil Getah Keningau di sini hari ini.

Selain menaikkan harga lantai getah sekerap, Kitingan berkata LIGS juga mencadangkan cara lain untuk meningkatkan pendapatan pekebun kecil getah seperti menanam tanaman lain seperti nanas, menternak ternakan seperti ayam dan meneroka peluang dalam industri lebah madu tanpa sengat.

Selain permintaan untuk menaikkan harga getah sekerap, beliau turut meminta kerajaan meningkatkan subsidi kepada pekebun kecil yang memerlukan.

“Kementerian saya akan menangani perkara itu dengan kedua-dua kerajaan Sabah dan persekutuan supaya kita boleh membuat keputusan yang lebih komprehensif. Saya ingin meyakinkan pekebun kecil bahawa kementerian sedar dan bersimpati dengan keadaan mereka.

“Saya gembira dengan dialog ini kerana tanpanya, kami hanya akan bercakap dengan angin tanpa peluang untuk membincangkan masalah dan halangan kami dengan secukupnya,” katanya.

Jeffrey juga menjelaskan bahawa harga getah ditetapkan oleh pasaran dan bukan oleh kementeriannya atau LIGS dan turun naiknya ditentukan oleh permintaan komoditi itu di pasaran global.

Selain itu, beliau berkata harga bekalan seperti racun perosak dan baja adalah di bawah kawalan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) persekutuan dan bukannya kementeriannya atau LIGS.

“Adalah penting untuk memahami faktor ini supaya tidak ada pihak yang menyalahkan pihak yang salah atau menganggap kementerian mempunyai kuasa tanpa had untuk menaikkan atau menurunkan harga sesuka hati.

“Jika ianya di pihak kami, sudah tentu kita akan mengawal harga sewajarnya supaya rakyat kita mendapat pendapatan yang lebih baik.

“Tetapi hakikatnya semua harga adalah dipacu pasaran. Saya harap kita boleh melakukan lebih banyak lagi. Malangnya, kami hanya boleh membantu seperti melalui subsidi, bantuan kewangan, dan bantuan teknikal. Itu tanggungjawab kami dan kami akan terus menyediakan perkhidmatan ini,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Juliah santuni anak-anak istimewa PPDK Tuaran

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya